خبرنگاران یزدی ها پارسال 160 هزار میلیارد ریال محصول کشاورزی فراوری کردند

به گزارش مجله گیلاسفا، یزد - خبرنگاران - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به محدودیت های منابع آبی، ارزش مالی یک میلیون و 896 هزار تن فرآورده های زراعی، باغی، گلخانه ای و دامی استان را 160 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت که این میزان فراوری حاصل نلاش مستقیم 117 هزار و 800 کشاورز، دامدار و بهره بردار است.

خبرنگاران یزدی ها پارسال 160 هزار میلیارد ریال محصول کشاورزی فراوری کردند

سید ابوالفضل وکیلی عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود : این میزان فراوری شامل 595 هزار تن محصول زراعی، 282 هزار و 459 تن محصول باغی ، 585 هزار تن محصولات گلخانه ای و 433 هزار تن محصولات دامی است.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده درآمد کشاورزان استان مربوط به پسته ، انار، زردآلو ، زعفران ، گیاهان دارویی ، بادام ، انگور، زیتون و خرماست، اظهار کرد: کشاورزان و دامداران با توجه به تداوم 20 سال پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی با رعایت الگوهای نوین آبیاری برای افزایش محصول و بهره وری بیشتر از آب مجازی کوشش می نمایند.

کشاورزان در تغییر الگوهای کشت و آبیاری نوین برای افزایش محصول و بهره وری بیشتر از آب مجازی کوشش نمایند

این مسوول بخش کشاورزی یزد با اشاره به تنوع فراوری بخش کشاورزی و دامداری اظهار داشت: فعالیت 117 هزار و 800 بهره بردار و اشتغال 13 درصد جمعیت شاغل در این بخش حکایت از ظرفیت بالای کشاورزی دارد.

وکیلی ادامه داد: در استان یزد 32 رشته شغلی مشمول شاخص های اقتصاد مقاومتی شناخته شد که 27 درصد(9 رشته) مربط به بخش کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اظهار داشت: بر مبنای آمار، میانگین رشد فعالیت کشاورزی کشور37.3 درصد است که این عدد در استان یزد 44.3 درصد و به عبارتی هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است .

وی اظهار داشت: با وجود محدودیت های اقلیمی و کمبود منابع آبی، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در استان یزد کمتر از یک درصد سطح اراضی قابل کشت کشور است.

این مسوول بخش کشاورزی یزد ، ادامه داد: هم اکنون بخش کشاورزی 2.43 درصد از سهم ارزش فعالیت های مالی کشور را به خود اختصاص داده در حالی که این میزان برای بخش صنعت2.77 درصد است .

تجهیز 31 هزار هکتار اراضی یزد به سیستم آبیاری نوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با تاکید بر اجرای طرح های آبیاری نوین در بخش کشاورزی، اضافه نمود: این استان با کسب رتبه 15 کشوری در اجرای طرح های آبیاری تحت فشار گامی مهم برای استفاده از ظرفیت منابع آب و خاک کسب کرد که فرایند آثار آن به زودی در جهش فراوریات کشاورزی آشکار می گردد.

وی همچنین اظهار داشت: از سال 1370 تا به امروز برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی 31 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شد.

یزد با 73 هزار هکتار وسعت و یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت در منطقه گرم و خشک ناحیه مرکزی ایران که کم آب و کم بارش است، واقع شده است، 87 درصد جمعیت آن در 24 شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می نمایند.

چندی قبل شرکت آب منطقه ای یزد، مصرف آب حوزه کشاورزی را 700 میلیون مترمکعب، شرب و بهداشت را 110 میلیون مترمکعب و صنعت را 65 میلیون مترمکعب اظهار داشت که این استان با بیلان منفی حدود 300 میلییون مترمکعب روبروست.

متوسط بارندگی سالانه یزد کمتر از 110 میلیمتر ومیزان تبخیر آن سه تا چهار هزار میلیمتر تخمین زده می گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 803

به "خبرنگاران یزدی ها پارسال 160 هزار میلیارد ریال محصول کشاورزی فراوری کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران یزدی ها پارسال 160 هزار میلیارد ریال محصول کشاورزی فراوری کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید