درمان های گیاهی سوء هاضمه

به گزارش مجله گیلاسفا، سوء هاضمه به صورت دل درد، نفخ، اسپاسم، ترش کردن معده، اسهال، یبوست و یا بد هضم شدن غذا در افراد ظاهر می گردد. گیاهانی از جمله نعناع، گشنیز، بادرنجبویه، زیره، رازیانه، شوید، جعفری و.. از سبزی های خوراکی مشهوری هستند که سالیان دراز به اسم گیاهان دارویی ضد درد، ضد نفخ، ضداسپاسم، اشتها آور، مقوی معده و

درمان های گیاهی سوء هاضمه

درمان های گیاهی سوء هاضمه

نویسنده: دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

سوء هاضمه به صورت دل درد، نفخ، اسپاسم، ترش کردن معده، اسهال، یبوست و یا بد هضم شدن غذا در افراد ظاهر می شود. گیاهانی از جمله نعناع، گشنیز، بادرنجبویه، زیره، رازیانه، شوید، جعفری و.. از سبزی های خوراکی مشهوری هستند که سالیان دراز به اسم گیاهان دارویی ضد درد، ضد نفخ، ضداسپاسم، اشتها آور، مقوی معده و محرک مورد استفاده قرار گرفته اند. در سال های اخیر از زمان انقلاب صنعتی در اروپا به بعد، این گیاهان به صورت فرآورده های دارویی به بازار عرضه شده اند. در ادامه مقاله به سه نمونه از این گیاهان که بیشتر از فرآورده های دارویی مصرف می شوند اشاره می شود.

نعناع: به طور کلی نعناع و اسانس آن دارای خواص ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، محرک معده اشتها آور، خوش بو نماینده و ضد میکروب است.

گشنیز: قسمت مورد استفاده گشنیز، برگ و میوه های آن است. برگ گشنیز، بیشتر به حالت تازه، یکی از پرمصرف ترین سبزیجات است، میوه آن دارای اثر ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، مقوی معده، اشتها آور و ضد میکروب است.

بادرنجبویه: این گیاه دارای اثرات خوب ضد درد، ضد نفخ و اسپاسم، آرام بخش و تا حدی خواب آور است. بادرنجبویه به دلیل دارا بودن اسانس، داری بوی مطبوعی است و یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی می باشد.

با وجودی که می توان از هر کدام از گیاهان فوق به طور جدگانه استفاده کرد ولی بیشتر کارخانجات ترجیح می دهند که برای اثرات سریع و قوی تر، از فرمولاسیون دو یا سه گیاه به هم استفاده نمایند. یکی از داروهایی که از فرمولاسیون مخلوط سه گیاه فوق تهیه شده است. قطره کارمینت (CARMINT) می باشد که از عصاره برگ نعناع و بادرنجبویه و میوه های گشنیز فرموله شده است. این قطره به دلیل دارا بودن سه عصاره و اسانس گیاهان مربوط به خود، دارای اثر ایده آل ضد درد، ضد نفخ و ضد اسپاسم است. با توجه به خوراکی بودن گیاهان به کار برده شده، این قطره می تواند برای تمام افراد از نوزادان گرفته تا افراد مسن مورد استفاده قرار گیرد. فقط اندازه مصرف در هر مورد فرق دارد و طبق راهنمای دارویی می باشد.

نکته بسیار با اهمیتی که مورد سوال بسیاری از افراد می باشد این است که آیا می توان به جای نعناع و یا داروهای موجود، از عرق نعناع یا عرقیات طبی دیگر برای برطرف سوءهاضمه از جمله نفخ و درد استفاده کرد، باید اضافه کرد در صورتی که عرق نعناع در شرایط استریل تهیه شده باشد و دارای آلودگی میکروبی و قارچی نبوده و غلظت اسانس موجود در آن کافی باشد، مصرف آن بلامانع است.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 990

به "درمان های گیاهی سوء هاضمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های گیاهی سوء هاضمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید