طراحی خودروی خودران با همکاری دانشگاه تهران در کشور کلید خورد
به گزارش مجله گیلاسفا، علی رسولی زاده مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در تبادل نظر با خبرنگاران گفت: کشورهای پیشرو و شرکت های عظیم تولیدکننده اتومبیل های خودران، صندلی فعلی خود را مدیون تصمیمات هوشمندانه مدیران دهه های گذشته می دانند، چرا که در حقیقت بذر هوش مصنوعی و صنایع هوشمند در دهه های پیشین در این کشورها کاشته شده و با توسعه نرم افزارهای هشداردهنده و نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان دستیار راننده شروع شده است.
جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.
وی اضافه نمود: این نرم افزارها به یاری ابزارهای یادگیری تقویتی، قدرتمندتر شده اند و اکنون در اتومبیل های فوق پیشرفته خودران استفاده می شوند. سیستم هوشمندی که در این ماشین ها به کار گرفته می گردد، در حقیقت راننده هوشمند این اتومبیل هاست.
رسولی زاده خاطر نشان کرد: برای بومی سازی این فناوری در صنعت خودرو، باید طراحی هایی انجام دهیم که از یک سو با آخرین دستاوردهای دنیای فناوری هماهنگ بوده و از سوی دیگر، کاربردی و با بافت بومی و جغرافیای کشور منطبق باشد.
مدیر شرکت دانش بنیان مطرح نمود: توسعه در حوزه خودروهای خودران، گام بلند دیگری است که در حوزه توسعه صنایع هوشمند در حال تحقق است.
وی گفت: بدین منظور، صنعتگران با همراهی مراکز دانشگاهی و متخصصان زبده علوم کامپیوتر و های تک، همکاری های دوجانبه ای را در برنامه دارند.
به گفته وی، تحقق این پروژه در صنایع خودروسازی ایران می تواند نویدبخش هوشمندسازی صنایع مادر و ورود به دنیای فراوری وسایل نقلیه خودران در ایران باشد.
وی با بیان اینکه به همین دلیل در صدد برآمدیم تا خودروهای خودران را با همکاری دانشگاه تهران طراحی کنیم، افزود: فاز اول این همکاری را که مرحله تحقیق و توسعه در حوزه یاری راننده خودران است، از اسفند ماه 1399 شروع نموده و پیاده سازی و انجام کامل این پروژه در قالب یک پروژه دوساله برنامه ریزی شده است.
وی ادامه داد: به همین دلیل، مهندسان هوش مصنوعی و متخصصان یادگیری ماشین در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان، آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه توسعه و طراحی ماشین های خودران را آنالیز و استخراج می نمایند و بر اساس این دستاوردهای پژوهشی به تجهیز صنعتگران می پردازند.
رسولی زاده ادامه داد: بخشی از خدماتی که در این دوره دو ساله تعریف و در قالب سرویس های هوشمند ارائه خواهد شد شامل تشخیص مانع و فاصله از اشیا پیرامون، تشخیص علائم هدایت و رانندگی، می گردد.
وی اضافه نمود: همچنین پیش بینی رفتار عابر پیاده، تشخیص قصد عابر پیاده، پیاده سازی سخت افزاری، پایش شرایط راننده (هوشیاری و خواب آلودگی)، پایش شرایط جاده (تشخیص راستا، تشخیص لاین، تشخیص سایر خودروها و شرایط آن ها)، توسعه عاملان خودران بر پایه فناوری یادگیری تقویتی و غیره از دیگر عواملی است که در طراحی این خودروها در نظر داریم.
وی گفت: مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان با دارابودن سرمایه انسانی متخصص و زیرساخت های قوی و توان پردازشی، بستر قدرتمندی برای حرکت در حوزه هوش مصنوعی دارد.
وی گفت: همکاری دوجانبه این شرکت دانش بنیان و دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه تهران در راستای طراحی اتومبیل های خودران زمینه تجهیز صنایع خودروسازی را فراهم می نماید تا از مکانیسم یادگیری تقویتی نیز به عنوان مغز کنترلگر ماشین استفاده نمایند.
منبع: خبرگزاری مهر