کرونا ماهانه 100 میلیارد خسارت مستقیم به شهرداری می زند

به گزارش مجله گیلاسفا، شهر: شهردار تهران با شرح اقدامات انجام گرفته در دوره کنونی شهرداری در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: از شهریور سال 96، 130 دستگاه اتوبوس و 160 دستگاه مینی بوس وارد ناوگان شده است. بازسازی و تعمیرات اساسی تعداد 555 دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین را در دستور کار داشتیم. تا قبل از کرونا 20 خط سرویس مدرسه راه اندازی کردیم.

کرونا ماهانه 100 میلیارد خسارت مستقیم به شهرداری می زند

به گزارش خبرنگار شهر، پیروز حناچی، شهردار تهران در برنامه زنده تلویزیونی تهران 20 که سه شنبه (5 اسفند) از شبکه 5 سیما پخش شد در مورد دوچرخه سواری روزهای سه شنبه گفت: شهر جای زندگی است و به همان اندازه که خودروها باید در آن تردد نمایند پیاده و سواره هم احتیاج به تردد دارند.

او در پاسخ به این سوال که زیست و سازه های شهری تهران تا چه اندازه برای دوچرخه سواری یا معلولان بهسازی شده است، توضیح داد : دوچرخه، جهتهای پیاده، مناسب سازی شهر برای معلولان و همه کسانی که احتیاج دارند نتیجه ممارست و کوشش و برنامه ریزی است. دراین دوره با پیگیری شورای شهر و همکارانم کوشش زیادی کردیم ودر حال حاضر در ایستگاه های مترو 100 پله برقی و آسانسور در حال ساخت است و هیچ ایستگاهی تا زمانی که مناسب سازی کامل نگردد افتتاح نخواهد شد.

حناچی با اشاره به اینکه در مورد پارک ها هم شرایط به همین شکل است، اضافه نمود: در این دوره برای 500 کیلومتر جهت دوچرخه برنامه ریزی شده است که تا کنون 200 کیلومتر جهت دوچرخه ایجاد شده و مهم این است که این جهت ها به هم پیوسته شوند. باید کسی که می خواهد سر کار برود صبح ها حداقل تا ایستگاه مترو بتواند با دوچرخه برود. به این ترتیب یک خودرو از ترافیک کاسته می گردد. پویش سه شنبه های بدون خودرو هم به همین منظور است.

او در مورد میزان موفقیت در این جهت گفت: دوچرخه مدی نیست که با مترو مقایسه گردد بلکه نمادی است که می تواند باعث کاهش خودروهای شخصی گردد. در ابتدای دوره ما سهم دوچرخه از حمل و نقل عمومی 4 دهم درصد بوده است. در حال حاضر به 8 دهم درصد افزایش پیدا نموده است و برنامه این است که تا خاتمه دوره این رقم را به 5/2 درصد افزایش دهیم. در کشوری مانند هلند و در آمستردام این رقم 28 درصد است.

افزایش 11 هزار و 500 تاکسی

شهردار تهران در مورد میزان افزایش اتوبوس و مترو به ناوگان حمل و نقل گفت: از شهریور سال 96، 130 دستگاه اتوبوس و 160 دستگاه مینی بوس وارد نموده ایم. بازسازی و تعمیرات اساسی تعداد 555 دستگاه اتوبوس دو کابین و تک کابین را در دستور کار داشتیم. تا قبل از کرونا 20 خط سرویس مدرسه راه اندازی کردیم و تا کنون 11 هزار و 500 تاکسی جایگزین تاکسی های فرسوده شده است.

او ادامه داد: در حاضر بهره برداری 39 کیلومتر جهت مترو و 30 ایستگاه از نیمه 96 به نتیجه رسیده است که با این حساب طول خطوط 258 کیلومتر افزایش پیدا نموده است و تعداد ایستگاه های تحت بهره برداری مترو به 140 ایستگاه خواهد رسید.

بهره برداری از 24 رام قطار مترو

شهردار تهران گفت: بهره برداری از 24 رام قطار در این دوره صورت گرفته است که معادل 128 دستگاه واگن یک طبقه و 5 دستگاه واگن دو طبقه است. واگن های دو طبقه معمولا بین تهران - کرج در حال تردد هستند.

او همچنین توضیح داد که در این مدت 21 رام قطار بازسازی شده معمولا قطارها بعد از تردد بیش از یک میلیون کیلومتر حتما باید بازسازی شوند.

حناچی گفت: بهره برداری از 119 دستگاه پله برقی و 40 دستگاه آسانسور در ایستگاه ها صورت گرفته است. افزایش 20 درصدی حرکت قطارها در این دوره و کاهش سر خط فاصله قطارها در این دوره داشته ایم. به واسطه افزایش ناوگان در خط یک این رقم از 3/5 دقیقه به 4 دقیقه کاهش پیدا نموده است. در خط دو از 4 دقیقه به 3 دقیقه رسیده است. در خط 4 از 3/5 به 4 دقیقه و در خط 3 از 9 دقیقه به 6 دقیقه، در خط 6 از 25 دقیقه به 15 دقیقه و درخط 7 از 35 دقیقه به 10 دقیقه کاهش پیدا نموده است.

او در پاسخ به این سوال که این ارقام در حمل و نقل عمومی چه تأثیری داشته است، بیان نمود: هر ایستگاهی که به بهرداری می رسد 35 هزار تا 50 هزار نفر به استفاده نمایندگان مترو اضافه نموده می گردد.

اتوبوس دست دوم خارجی وارد نکردیم

حناچی در پاسخ به سوالی درباره ورود اتوبوس های دست دوم خارجی بیان نمود: در شرایط کرونا برای یک اقدام عاجل در این مورد بحث شد اما انجام نشد. البته اتوبوس های دست دوم خارجی از اتوبوس های تازه ایرانی ارزان تر است. با ایران خودور برای 250 اتوبوس در ماه 4 قرارداد بستیم که خوشبختانه ایران خودرو سر موقع آنها را تحویل داده است و حدود 200 اتوبوس و مینی بوس را تحویل گرفته ایم برای 250 دستگاه دیگر در حال مذاکره برای قرارداد جدید هستیم که با تأسی از شهرداری تهران خیلی از شهرهای دیگر هم خوشبختانه با ایران خودرو قرارداد بسته اند و خط فراوریی که بیش از یک دهه از جهت کار خارج شده بود و اتوبوس فراوری نمی کرد فعال شد و اکنون هم در حال مذاکره هستیم که حتی برای نسل بعدی اتوبوس ها که اتوبوس های برقی هستند با فراورینمایندگان داخلی همکاری کنیم.

او درباه نوسازی ون ها گفت: ون ها معمولا وارداتی هستند. در این دوره ون وارد نکردیم. مینی بوس هایی وارد کردیم که از ون عظیم تر است اما از اتوبوس های شهری کوچک تر هستند و در جهتهایی استفاده می شوند که تعداد مسافر به اندازه یک اتوبوس کامل نیست.

800 میلیارد سهم دولت از حمل و نقل

حناچی درباره مطالبات شهرداری از دولت در حوزه حمل و نقل گفت: واقعیت این است که این عدد ثابت نیست و هر سال تغییر می نماید. هم دولت سهم خود را در مقاطع مختلف و اندک اندک می پردازد و هم مصرف استفاده نمایندگان از حمل و نقل عمومی نیز به این سهم می افزاید. به طور متوسط هر سال چیزی حدود 800 میلیارد سهم دولت در بخش یارانه به حمل و نقل عمومی است. این یارانه سه بخش است که یک بخش را مردم، بخش دیگر را شهرداری و یک بخش را دولت می پردازد. پرداخت سهم دولت معمولا به آخر سال می رسد که با فشار زیاد یا یک جا پرداخت می گردد و یا خرده ای در طول سال. بخشی هم از محل صرفه جویی در مصرف سوخت است که از وزارت نفت دریافت می کنیم. البته بدهی های دولت به شهرداری تنها در حوزه حمل و نقل نیست.

3 میلیون واحد مسکونی در تهران

شهردار تهران درباره شناسایی املاک از سوی شهرداری تهران بیان نمود: شهرداری تهران موظف است هر ده سال یک بار ممیزی املاک را انجام دهد به این معنا که شهر یک موجود زنده است و دائما در حال تغییر است و خیلی از اطلاعات تغییر می نماید. البته در گذشته سامانه های گسترده در سطح شهر موجود نبود اما اکنون تغییرات موجود کاملا ثبت می گردد. با این حال لازم است تغییرات گذشته یک بار بازبینی گردد.

او ادامه داد: آخرین باری که این کار صورت گرفته سال 86 بوده است. سال جاری این کار را از پلاک های تجاری و اداری و بعد مسکونی شروع کردیم. پلاک های مسکونی در تهران حدود یک میلیون پارسل است که 3 میلیون واحد مسکونی در تهران شناسایی شده که همکاران پلاک به پلاک مراجعه می نمایند و آخرین اطلاعات را به وسیله تبلت هایی که در اختیار دارند وارد می نمایند. این افراد معمولا کارت شناسایی دارند و خودشان را معرفی می نمایند. اطلاعاتی دریافت می نمایند و راستی آزمایی می گردد در پورتال شهرداری می نشیند. طبیعتا تغییرات بعدی هم به همین شکل وارد می گردد. این اطلاعات مبنای خیلی از تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و اطلاعات به روز شهر تهران است.

ساکنان ساختمان های نا ایمن آگاه شده اند

حناچی در مورد ساختمان های نا ایمن و معرفی نشدن ساختمان ها توضیح داد: 30 هزار ساختمان نا ایمن در تهران شناسایی شده است. اینکه با ساختمان های نا ایمن چگونه رفتار کنیم بحث مهمی است، مالکان و ساکنان ساختمان ها باید بدانند در معرض خطر هستند و در شرایط خطر و قبل ازآن باید چه اقداماتی را انجام دهند لازم است. بسیاری از ساختمان هایی که در تهران ساخته شده اند مربوط به زمانی هستند که هیچ مقررات ملی الزامی نبوده است. پله فرار یا استاندارهای حریق و آسانسور و تجهیزات اطفای حریق الزامی نبوده اند. در حال حاضر همکاران در آتش نشانی این ساختمان ها را شناسایی می نمایند و به مالکان اطلاع می دهند.

او ادامه داد: این بحث مطرح بود که اطلاعات روی پورتال قرار بگیرد و قابل مشاهده برای همه باشد اما به نظر ما لزومی برای مشاهده عمومی وجود ندارد و مهم این است که کسی که در معرض خطر است در جریان قرار گیرد.

حناچی گفت: ساختمان هایی که مهر نا ایمنی روی آنها خورده می گردد می توانند از سوی نفرات سوم که هیچ نقشی در این ایمنی ندارند مورد سوءاستفاده قرار گیرند. کسانی که خانه نا ایمن دارند باید آگاه شوند و بدانند چطور باید رفتار نمایند. در حال حاضر شهرداری این اقدام را انجام می دهد.

وظیفه قانونی شهرداری در قبال ساختمان های نا ایمن عمومی

شهردار تهران در مورد ساختمان های عمومی نیز گفت: در مورد ساختمان های عمومی شهرداری با حمایت دادستانی به عنوان مدعی العموم از بهره برداری آن جلوگیری می نماید. شهرداری نسبت به ساختمان های قدیمی که در معرض سقوط و ریزش هستند وظیفه قانونی دارد. خوشبختانه دادستان هم در این مورد پشتیبانی می نماید. اگر بخواهیم مقابله کنیم بهره برداری از ساختمان را متوقف می کنیم.

او ادامه داد: با یک حکم کلی نمی توان با موضوع برخورد کرد. نا ایمنی می تواند از عدم اجرای مقررات ملی در اسکلت فلزی یا اسکلت ساختمان باشد، عدم اجرای ضوابط ملی در استاندارد، حریق و ... باشد خیلی از اینها قابل اصلاح است بعضی قابل اصلاح نیست مانند مقررات ملی که اصلا نباید مجوز ساخت داشته باشند.

خصیصه های بودجه 1400 از زبان شهردار

حناچی درباره بودجه 1400 نیز بیان نمود: بودجه سال جاری 30 هزار میلیارد بود و برای بودجه 1400 پیشنهاد به شورا 47 هزار میلیارد بوده است. این بودجه چند خصیصه دارد. اول اینکه تفکیک منافع و مصارف اختصاصی از منابع عمومی از ویژگی های این بودجه است. همچنین بار مالی تبصره در ردیف های بودجه برای اولین بار درج شده است. تعریف ساز و کار ویژه برای مشارکت بخش خصوصی در توسعه زیر ساخت های شهری مشابه تبصره 19 بودجه دولت و بودجه مشارکت سرمایه گذاری نیز از ویژگی های بودجه 1400 پیشنهادی شهرداری است.

او ادامه داد: اصلاح کدینگ مصارف بودجه از 9 رقم به 11 رقم و اصلاح عناوین کدهای بودجه در جهت شفاف سازی بودجه بسیار موثر بوده است. خوشبختانه سال جاری وزارت کشور دستورالعملی برای همه شهرداری ها ارسال کرد که کوشش کردیم بر همان اساس عمل کنیم. استاندارسازی توضیح عملیات و معین ارقام بودجه از این خصیصه هاست. بودجه در شورا در حال آنالیز است و بخش درآمدها تصویب شده و هزینه ها هم به زودی مورد آنالیز قرار می گیرد.

9 هزار میلیارد سهم حمل و نقل عمومی در سال 99

او درباره سهم حمل و نقل گفت: معمولا از بودجه آزاد و هزینه های جاری، 70 درصد بودجه آزاد مربوط به حمل و نقل عمومی است. جمعا در سال 99، 1500 میلیارد برای اتوبوسرانی، 1500 میلیارد برای بهره برداری، 500 میلیارد برای قطعات مترو و 500 میلیارد برای قطعات اتوبوسرانی، 5 هزار میلیارد برای خود مترو و آدینه با اوراق مشارکت حدود 9 هزار میلیارد بودجه برای حمل و نقل عمومی صرف شده است.

100 میلیارد تومان هزینه ماهانه کرونا برای شهرداری

حناچی در مورد وضع شهرداری در دوران کرونا نیز گفت: هزینه ای که کرونا ماهانه برای شهرداری ایجاد نموده است حدود 100 میلیارد تومان است که همین مقدار عدم النفع نیز وجود دارد. مجموعه های ورزشی شهرداری، برج میلاد، حمل و نقل عمومی با کاهش چشمگیر درآمد روبرو هستند و حجم ترافیک خودروهای شخصی نیز افزایش پیدا نموده است.

او ادامه داد: کرونا برای همه شهرداری های جهان مخصوصا در ایران که شرایط مالی خاصی وجود دارد افزایش هزینه و کاهش درآمد داشته است. ما کوشش زیادی کردیم. مخصوصا چون در سالگرد اعلام پاندمی هستیم باید بگویم که جزو اولین دستگاه هایی بودیم که اعلام آمادگی کردیم. کوشش زیادی در ضدعفونی اماکن عمومی و مترو و اتوبوس کردیم و فشار مضاعفی در آرامستان ها داشتیم. باید از کسانی که در آرامستان بهشت زهرا بودند تشکر ویژه انجام دهیم. این گروه یکی از کارهای استثنایی را انجام دادند.

18 درصد کاهش صدور پروانه

او همچنین درباره شهرفروشی و تراکم فروشی نیز گفت: در این قضیه مدعی هستیم که کار عظیمی انجام دادیم. وابستگی بودجه شهرداری تهران به ساخت و ساز معضل 30 ساله شهر تهران است. در حال حاضر پروانه خارج از طرح تفصیلی و پروانه دستی صادر نمی گردد. اگر بخواهیم واقعیت بودجه را ببینیم باید با متراژ پروانه های صادره نسبت به سال گذشته بسنجیم. 18 درصد کاهش صدور پروانه داشتیم. در حال حاضر کمتر پروانه صادر می کنیم و پروانه خارج از قاعده صادر نمی کنیم.

عدالت اجتماعی در تهران

او ادامه داد: تهران را در شرایطی اداره می کردیم که دو قطبی شده بود و تمام سرمایه گذاری ها در 6 منطقه محدود شده بود. در حال حاضر بخش های شمالی متعادل شده و در مناطقی مانند 19 و 20 سهم سرمایه گذاری افزایش پیدا نموده و عدالت اجتماعی افزایش یافته است.

او در مورد دستفروشان نیز گفت: نه یک جا، بلکه اماکن مختلف در نظر گرفته شده است که با رعایت پروتکل ها دستفروشی انجام گردد. تعداد میادین میوه و تره بار به 240 عدد افزایش پیدا نموده که 30 تا 40 درصد در خرید مردم تأثیر گذار است.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 700

به "کرونا ماهانه 100 میلیارد خسارت مستقیم به شهرداری می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ماهانه 100 میلیارد خسارت مستقیم به شهرداری می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید