عصر ناصری از نگاه دوهوسه؛ نقاش فرانسوی

به گزارش مجله گیلاسفا، بدین سان دوهوسه وقتی رسما به سمت یک افسر و معلم فنون نظامی عضو هیات فرانسوی تحت ریاست یک سرهنگ توپخانه به ایران آمد در واقع عنوان نقاش، مردم شناس و روز نامه نویس را هم داشت.

عصر ناصری از نگاه دوهوسه؛ نقاش فرانسوی

لوئیژ امیل دوهوسه در روز 18 آوریل 1823 در زمان سلطنت لوئی هجدهم در پاریس چشم به دنیا گگردد و در 19 سالگی وارد یکی از مدارس نظام شد و در 21 سالگی با درجه افسری وارد خدمت ارتش فرانسه شد.

اطلاعات مختصری که از زندگی شخصی و اداری او در دست است معلوم می دارد که سربازی استثنایی بوده و مانند یک سرباز زندگی صحرایی را دوست داشته و از جنگ و شکار احساس لذت و نشاط می نموده است.

در علم اسب شناسی دارای تخصص بوده و تا آخر عمر نسبت به این حیوان دوستی عمیقی داشته است، ولی چون زندگی ارتشی تنها را یکنواخت یافته، کوشش خود را به هنر و علم که در آن ایام مورد توجه روشنفکران بوده معطوف ساخته است و در این رشته ها نه تن ها به تماشا و حظ نفس اکتفا ننموده، بلکه تا جایی که خدمات افسری به او اجازه می داده است شخصا و عملا به اصطلاح وارد گود شده است.

دو هوسه سربازی بوده با فکر مستقل و دانش پژوه که آن را با روح هنرمندی و احساسات عالیه توام ساخته است.

تاجایی که اطلاعات موجود نشان می دهد تنها در ایران بود که استعداد های مختلف دوهوسه شکوفا شد. چون در 36سالگی که راهی ایران شد نیرو های فکری و بدنی او در اوج ترقی بود و ظاهرا در پی میدانی می گشت که خلاقیت خویش را در آن به منصه ظهور بگذارد و خود را مشهور کند.

در ایام جوانی که دو هوسه با سمت ستوانی در لشکر کشی ناپلئون سوم به ایتالیا شرکت داشت به او ماموریت داده شد که در ترسیم جزئیات تابلوی یاد بود محاصره روم به هوراس ورنه یاری کند و بدین سان استعداد هنری او آشکار شد و هنگامی که بنا به درخواست ناصر الدین شاه یک هیات نظامی از افسران فرانسه تشکیل شد که توپخانه ارتش ایران را به سبک فرانسه نوسازی کند، دو هوسه هم که در آن موقع درجه سروانی داشت به عضویت این هیات انتخاب شد.

اضافه بر سمت مشاور نظامی دوهوسه ماموریت داشت که راجع به اسب و شتر ایران هم آنالیز هایی نموده یادداشت هایی بردارد و همچنین طرح نوینی برای لباس متحدالشکل ارتش ایران تهیه کند. ولی دو هوسه دیدگاه وسیع تری داشت و خود را به خوبی آماده ساخته بود.

بدین سان دوهوسه وقتی رسما به سمت یک افسر و معلم فنون نظامی عضو هیات فرانسوی تحت ریاست یک سرهنگ توپخانه به ایران آمد در واقع عنوان نقاش، مردم شناس و روز نامه نویس را هم داشت.

آن ها در روز 29 سپتامبر 1858 وارد ایران شدند. از مرز تا تهران از کوه های لخت و دشت های خشک عبور می کردند که یکنواخت و خسته کننده بود، ولی دوهوسه همیشه دفترچه ای با خود داشت و برای آنکه یکنواختی سفر را آسان کند لحظه ای بیکار نمی ماند و گاه با شوق و گاه به اجبار نقاشی می کرد و هنوز به تهران نرسیده بود که تعداد طرح های ترسیم شده او به 600 عدد رسید. او در اوقاتی که به سواری و نقاشی نمی پرداخت مشاهدات خود را یادداشت می کرد.

بالاخره در روز 15 نوامبر 1858 هیات فرانسوی به تهران رسید و دو هوسه با شگفتی مسرت آمیزی متوجه شد که عده زیادی از مردم شهر فرانسه حرف می زنند و در مجامع آنان از افسران فرانسوی به گرمی پذیرایی می گردد.

منبع: سفر به ایران، مجموعه ای از نقاشی های لوئی امیل دوهوسه از مردم و مناظر ایران. 1238-1236، از مجموعه منوچهر فرمانفرمائیان، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران. بی تا.

جامعه ایرانی از نگاه دوهوسه

زن ایرانی با قلیان در دست

تصویردوهوسه که ناصرالدین شاه ترسیم نموده است

تصویر ناصرالدین شاه که دوهوسه ترسیم نموده است

منبع: فرادید
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 838

به "عصر ناصری از نگاه دوهوسه؛ نقاش فرانسوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عصر ناصری از نگاه دوهوسه؛ نقاش فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید