فقط خوش خوراک ها کلیک نمایند!، لذیذگردی در مازندران

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران: اگر شمال رفتید بدون چشیدن خوراکی های خوشمزه برنگردید .

فقط خوش خوراک ها کلیک نمایند!، لذیذگردی در مازندران

غذاهای محلی و بومی معروف مازندران شامل کئی پلا ، گرماز ،اسفنا پهلو،مالابیج ، آش گزنه ، کرک بپرس ، کئی بره و بیج بیج است که می تواند با برند سازی در منوی واحد های پذیرایی به ویژه درگردشگری بوم گردی قرار بگیرد.

کئی پلا

کئی پلا یا همان کدوپلوی مازندرانی است. این غذا را با فاصله بسیار باید صدر جدول غذای محلی مازندران قرار داد. این غذا بومی مردم مازندران است که البته جغرافیای طبخ این غذا به تبرستان سابق باز می گردد که بخش هایی از استرآباد(گلستان امروزی) تا رودسر گیلان را شامل می شد. در تهیه این غذا که بسیار ساده و دلچسب است، از کدو حلوایی رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ نموده، برنج و کره محلی استفاده می نمایند. رنگ و لعاب این غذا قطعا شما را وسوسه می نماید تا طعم آن را بچشید. در کنار این غذا تخم مرغ نیمرو و نازخاتون نیز سرو می گردد.

گرماز

گرماز از دیگر غذاهای محلی مازندرانی است که امروزه تقریباً به فراموشی سپرده شده است و اکنون تنها بخشی از دامداران از ان استفاده می نمایند. البته از گذشته نیز این غذا به دامداران مربوط بود. اساس این غذای بسیار مغذی و قوی شیر تازه دوشیده شده، کره محلی، برنج است که البته در بعضی منطقه ها با کدو حلوایی نیز طبخ می گردد. این غذا امروزه تنها در منطقه ها ییلاقی و در میان دامداران یافت می گردد.

اسفنا پهلو

استفاده از اسفناج به شیوه های مختلف در اغلب منطقه ها کشور مرسوم است، اما اسفنا پهلو یا اسفناج پهلو نوعی طبخ بومی اسفناج به روش مازندرانی است که اغلب در منطقه ها مرکزی به خصوص شهرستان آمل طبخ می گردد. این غذای بومی یکی از ارکان اساسی سفره مهمانی ها و دورهمی های مردم مازندران را تشکیل می دهد و به عنوان غذایی رسمی محسوب می گردد.

طبخ این غذا شیوه ای ساده دارد. سرخ کردن اسفناج با روغن و پیاز کم به همراه ادویه های مخصوص و سرو آن در کنار اردک یا مرغ محلی از شیوه های مرسوم است.

اسپناساک

اسپناساک از دیگر شیوه های بومی طبخ اسفناج است. شاید نام این غذای محلی کمی عجیب به نظر برسد، اما اسپناساک در حقیقت همان خورشت اسفناج است، اما طعم آن با تمام خورشت های اسفناجی که تابه حال میل نموده اید، کاملا فرق دارد. مواد تشکیل دهنده این غذای مازندرانی شامل گوشت گاو یا گوسفند، برگ سیر، پیاز، اسفناج، سبزی های محلی، ادویه های مختلف و آب است، اما می توانید در صورت تمایل به آن هویج هم اضافه کنید. بد نیست بدانید که بعضی از نقاط استان مازندران در این غذا به جای گوشت از تخم مرغ استفاده می نمایند. طعم خورشت اسپناساک بسیار لذیذ بوده و معمولا در وعده ناهار و با برنج میل می گردد.

مالابیج

مالابیج یا مالاتا را می توان یکی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهای محلی مازندران دانست که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در وعده شام صرف می گردد. مالابیج در حقیقت به ماهی شکم پری گفته می گردد که بر روی هیزم کبابی گردد، اما دو نکته اساسی در طبخ این غذای مازندرانی وجود دارد که آن را از سایر ماهی های شکم پری که تابه حال میل نموده اید، متمایز می نماید؛ اول اینکه ادویه ها و مواد میانی به کار رفته در این غذا بسیار مهم هستند، زیرا طعم بسیار متفاوتی به آن می دهند و نکته دوم اینکه طبخ آن بر روی هیزم قطعا طعم آن را لذت بخش تر خواهد نمود.

بهتر است برای طبخ این غذا، ماهی سفید نر تهیه کنید، زیرا گوشت آن سفت تر بوده و طعم لذیذتری دارد. برای تهیه این غذای مازندرانی در ابتدا باید ماهی را پاک نموده و پس از پاره کردن شکم آن، مواد میانی از جمله گردو، رب انار، گلپر، فلفل، نمک و سبزی های محلی از جمله چوچاق را به آن اضافه کنید. در صورتی که به هیزم دسترسی ندارید، می توانید این غذا را داخل مایکروویو طبخ کنید.

آغوز مسما

آغوز مسما یا اَغوز مسما از دیگر خوراکی های بومی مازندران است. عطر و ظاهر آغوز مسما بدون تردید هر فردی را به سمت خود می کشاند. این غذای مازندرانی بسیار لذیذ بوده و هواداران بسیاری دارد. برای تهیه این غذا به موادی همچون گوشت اردک، گردو، دانه ساییده شده انار، رب انار، پیاز، ادویه و آب احتیاج است.

این غذا به علت آنکه گوشت اردک و گردو را در خود جای داده است، سرشار از پروتئین، مواد معدنی و سایر ویتامین ها بوده و معمولا با برنج، نان و ترشی های محلی سرو می گردد. بد نیست بدانید که آغوز در زبان محلی به معنای گردو است.البته در منطقه ها مختلف استان شیوه طبخ آغوز مسما اندکی فرق دارد و در بعضی منطقه ها دیده شده که بدون استفاده از انار یا رب انار پخته و میل می گردد.

بیج بیج

در صورتی که تمایل دارید یک طعم مجذوب کننده از غذاهای محلی مازندران را تجربه کنید و در عین حال وقت زیادی برای طبخ آن ندارید، بیج بیج می تواند برترین انتخاب برای شما باشد. مواد اصلی این غذای مازندرانی شامل گوشت چرخ نموده، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، زردچوبه، نمک و فلفل است که ترکیب آن ها با هم در عرض30 الی40 دقیقه یک غذای لذیذ را به وجود خواهد آورد. بد نیست بدانید که بیج بیج معمولا با کته سرو می گردد، اما می توانید آن را با نان هم میل کنید.

بشته واش

یکی دیگر از آش های خوشمزه و پرهوادار استان مازندران که بسیار مقوی است را می توان بشته واش دانست. این غذای بومی که امروزه بیشتر در منطقه ها غربی استان طبخ می گردد دارای قدمی طولانی است و معمولاً پای ثابت بسیاری از دورهمی ها و مرنام آئینی است. مواد تشکیل دهنده این آش شامل اسفناج، عدس، پیاز، سیر، زیره سبز، نمک، فلفل و زردچوبه می گردد و به علت وجود اسفناج و عدس در آن، برای کسانی که دچار فقر آهن یا مشکلاتی همچون یبوست و هموروئید هستند، بسیار مناسب است. طبخ بشته واش به حدود 2 ساعت زمان احتیاج دارد و معمولا با آب نارنج و زیره صرف می گردد.

آش گزنه

استان مازندران از لحاظ انواع آش بسیار غنی است. یکی دیگر از آش های منطقه مازندران که بسیار خوش طعم بوده و از خواص زیادی بهره مند است، آش گزنه نام دارد. خوردن آش گزنه به علت داشتن مواد غذایی همچون آرد گندم، عدس، لوبیا، نخود، باقلا، کدو حلوایی، چغندر، گشنیز، جعفری، ماست، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه لذیذ بوده و برای بدن بسیار مقوی است. این آش را تهیه نموده و علاوه بر طعم از خاصیت آن هم بهره مند شوید.

آش گوشت مازندرانی یا بابلی

آش گوشت مازندرانی یا آش بابلی یکی از آش های سنتی است که به طور سنتی در شهرستان بابل طبخ می شد و امروز در اغلب منطقه ها مرکزی و حتی شرقی استان پخت می گردد. این آش با گوشت و نخود و گندم تهیه می گردد و طعم و مزه بی نظیری دارد. شما می توانید این آش گوشت را برای تنوع در آش های خود تهیه کنید. آش گوشت بابلی یکی از آش های فوق العاده خوشمزه و مقوی است که می توانید برای افطار یا صبحانه یا حتی میان وعده نیز تهیه و میل کنید. اما به طور عمده این آش در ماه مبارک رمضان در بابل بسیار پر هوادار است. آش گوشت بابلی طعمی همچون حلیم دارد و می توانید با شکر یا آب نارنج تازه سرو کنید.

کرک بپرس

کِرک بَپِرِس یا به فارسی مرغ پریده یکی دیگر از غذاهای محلی و اصیل مازندران است که از آن با نام خوراک بادمجان و گوجه هم یاد می گردد. برای تهیه این غذای لذیذ و ارزان که در گذشته عمدتاً غذای طبقه میانه و کم برخودار بود احتیاج به گوجه فرنگی، بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیر، غوره، روغن و ادویه است.

کئی بره

سفره غذای اصیل مازندرانی برای گیاهخواران نیز غذاهای بسیاری دارد که کدو بره یکی از انهاست. اگر گیاهخوار هستید و در عین حال وقت کمی هم برای پخت غذا در اختیار دارد، کدو بره مازندران می تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد. این غذا علاوه بر گیاهخواران مورد پسند بسیاری از افراد دیگر هم بوده و طعم لذت بخشی در اختیار شما قرار خواهد داد.

کدو سبز، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ و ادویه مواد به کار رفته در این غذای مازندرانی هستند. همانطور که از مواد اصلی کدو بره معین است، این غذا در فهرست غذاهای ارزان مازندران واقع شده است و تمامی مواد غذایی آن به راحتی در دسترس قرار دارند.

هاوریش کدو، ملاقورمه، ترش ترشو، کئی انار، نازخاتون، ترش سماق، دوپتی، اسفناج مرجی، کئی آش، اسفنا قلیه، انواع مرغف اردک و ماهی شکم پُر و بسیاری از غذاهای دیگر که بعضی از آنها حتی به نام استانهای همجوان ثبت شده استف تنوع غذایی این خطه سبز از شمال کشور را نشان می دهد.

آنالیز ها نشان می دهد امروزه بسیاری از این غذاها به باد فراموشی سپرده شدند و یا حداقل مختص بومیان است ،غذاهایی که می تواند با برند سازی در منوی رستوران ها وبه ویژه در بوم گردی ها روی سفره گردشگران قرار بگیرد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 آبان 1401 بروزرسانی: 17 آبان 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1339

به "فقط خوش خوراک ها کلیک نمایند!، لذیذگردی در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط خوش خوراک ها کلیک نمایند!، لذیذگردی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید