منظر فرهنگی هورامان ثبت جهانی شد

به گزارش مجله گیلاسفا، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، منظر فرهنگی هورامان ثبت جهانی شد.

منظر فرهنگی هورامان ثبت جهانی شد

در ادامه آنالیز نامزدهای ثبت در لیست میراث جهانی یونکسو، پرونده هورامان از ایران رای مثبت یونسکو را گرفت و به اسم بیست و ششمین میراث جهانی ایران ثبت شد. دو روز پیش هم راه آهن سراسری (شمال ـ جنوب) ایران در این لیست ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم واقع شده است که 106 هزار هکتار آن مربوط به عرصه و 303 هزار هکتار هم جز حریم است. این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

در سال 1399 ارزیابی میدانی منظر فرهنگی هورامان/اورمانات به وسیله ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شد. پیش از شروع کمیته میراث جهانی یونسکو هم نظر اولیه کارشناسان ایکوموس بر این بود که این پرونده شانس بالایی برای ثبت جهانی دارد. خاتمه پرونده هورامان/اورامانات براساس معیارهای شماره 3 و 5 در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

هورامان یا اورامانات نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش هایی از شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات شامل دره های ژاوه رود، اورامان تخت و لهون است.

در گزارش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمد که حدود 700 روستا در منطقه هورامان/اورامانات قرار دارند. این منطقه دارای قدمت تاریخی با پیشینه کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه ای است که هر کدام از این نمادها گوشه هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می نماید. پیشینه سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ برمی شود که کشف قباله های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید نموده است.

کهن ترین آثار سکونت انسان در آنالیز ها و کاوش های باستان شناسی در اطراف روستای هجیج یافت شده و مربوط به دوران پارینه سنگی است که طبق گزارش باستان شناسان بیش از 40 هزار سال تا حدود 12 هزار سال قدمت دارند. معماری پلکانی اورامان تخت و خانه های دیدنی آن، روستا را به شکل هرم گونه درآورده است که در راس این هرم قلعه ای باستانی واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 923

به "منظر فرهنگی هورامان ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظر فرهنگی هورامان ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید