طراحی کاتالوگ: نقش مهم کاتالوگ در بازاریابی بین المللی کتاب های کودک

به گزارش مجله گیلاسفا، به گزارش خبرنگاران ، نازلی گورکاش، از موسسان آژانس بلک کت ترکیه در کارگاه آموزشی فراوری محتوا برای معرفی آثار کودک که امروز (نهم بهمن ماه) به صورت مجازی در حاشیه برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار گردید، در سخنانی بیان کرد: داشتن کاتالوگ یاری زیادی به تبلیغ و معرفی کتاب های کودک در حوزه بین الملل می نماید، به ویژه کاتالوگ اگر به صورت فایل pdf باشد. استفاده آن هم برای ناشر خارجی آسان تر است. در تهیه کاتالوگ باید توجه داشت که برای معرفی کتاب بزرگسال می توان نمونه ای از متن را در کاتالوگ قرار داد؛ اما برای کتاب های بچه ها که مصور هستند باید ترجمه کاملی از متن در فایل کنار تصاویر گنجانده گردد.

طراحی کاتالوگ: نقش مهم کاتالوگ در بازاریابی بین المللی کتاب های کودک

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

وی با بیان اینکه تهیه خلاصه ای از کتاب و معرفی آن نیز در بازاریابی موثر است، اضافه نمود: کاتالوگ اولین چیزی است که در اختیار ناشر خارجی قرار می گیرد که باید مجذوب نماینده و دارای طراحی ساده و زیبا باشد. خوانش آسان کاتالوگ نیز اهمیت زیادی دارد تا ناشر بتواند اطلاعات کافی را به آسانی به دست آورد و اطلاعات موجود برایش کارآمد باشد.

گورکاش در شرح تاثیر معرفی کتاب گفت: معرفی هر کتاب باید کوتاه در حد سه تا چهار جمله باشد و اگر طولانی باشد کارآیی نخواهد داشت. سه نوع کاتالوگ داریم یکی کاتالوگ اصلی، دیگری کاتالوگی که طبق تم و موضوع دسته بندی می گردد و سوم کاتالوگی که خاص هر نویسنده و تصویرگر است. برای هر کاتالوگ ابتدا معرفی کتاب سپس عناوین مختلف و لیست محتوایی آورده می گردد. بعلاوه به آثار پیشین ناشر اشاره و اطلاعات تماس و برنامه های حمایتی گنجانده می گردد. برای بازاریابی ابتدا باید به تهیه کاتالوگ توجه گردد، در آژانس بلک کت دو بار در سال، یعنی بهار و پاییز کاتالوگ آماده می گردد که ابتدا لوگوی آژانس را قرار می دهیم و اطلاعات تماس را نیز درج می کنیم.

وی اضافه نمود: همواره تصویر نویسنده و تصویرگر را در کاتالوگ نمی گنجانیم؛ اما به مجذوب نمایندهیت و فروش یاری می نماید. در ادامه تصویر کتاب را قرار می دهیم. چینش کاتالوگ بر اساس گروه سنی انجام می گردد و به تعداد صفحات و ابعاد کتاب و نام ناشر نیز اشاره می کنیم. بعلاوه شرحاتی درباره شرایط حق انتشار اثر و ترجمه های موجود از آن درج می کنیم. موضوع اصلی هر کتاب نیز در کاتالوگ تعیین می گردد و اطلاعات نویسنده و تصویرگر نیز با بخشی از معرفی کتاب و خلاصه آن نیز در چند جمله مختصر آورده می گردد.

گورکاش تاکید نمود: درج ابعاد و تعداد صفحات کتاب در کاتالوگ اهمیت زیادی دارد؛ چراکه ناشران برای انتخاب کتاب به این موارد توجه دارند. بعلاوه ضروری است ناشر خارجی بداند ترجمه کتاب به زبان کشور وی وجود دارد یا خیر. اگر کتابی بخشی از یک مجموعه چند جلدی است تصویر اولین جلد را در قطع بزرگ و بعدی ها را در میزان کوچک قرار می دهیم. بعلاوه ضروری است سبک تصویرگری کتاب نیز با درج چندین تصویر تعیین گردد.

موسس آژانس بلک کت به پروفایل مندرج در کاتالوگ نیز اشاره نمود و گفت: در این بخش که نوعی راهنمای فروش است، بیوگرافی نویسنده و تصویرگر، طرح جلد و تصاویر کتاب درج می گردد، عنوان اصلی و انگلیسی کتاب نیز درپروفایل قرار داده می گردد و نیز به تعداد صفحات و تعداد تصاویر اشاره می گردد.

وی بر ضرورت توجه به رنگ بندی تصاویر در کاتالوگ کتاب های کودک تاکید نمود و گفت: بهتر است برای کاتالوگ کتاب های کودک از تصاویر رنگی و برای کتاب های بزرگسالان از سیاه و سفید استفاده گردد. بعلاوه خوب است در طراحی کاتالوگ ابتدا از کتاب های مصور بچه ها آغاز کنیم و سپس کتاب های بزرگسالان را درج کنیم. اشاره به فرم کتاب و ابعاد آن نیز مهم است زیرا بعضی ناشران تنها از سایز خاصی استقبال می نمایند و نیز باید شماره استاندارد بین المللی کتاب نیز گنجانده گردد.

گوکاش با اشاره به دیگر ویژگی ها در معرفی کتاب گفت: اشاره به تعداد نسخه های به فروش رفته از اثر و تاریخ چاپ های پیشیین و تعداد نوبت های چاپ نیز مهم است؛ چراکه بیشتر ناشران خارجی موفقیت کتاب در داخل کشور را معیاری برای استقبال بین المللی در کشورهای دیگر می دانند. بعلاوه نیکو است که به تعداد جوایز کتاب و نیز طرح جلد و سبک و موضوع آن نیز اشاره گردد. بعلاوه درج عنوان های مشابه، گزینه ای برای خرید است. از دیگر موارد قابل درج در کاتالوگ و معرفی اثر می توان به نظرها، پیشنهادها و امتیازهای داده شده به اثر و نقل قول های موجود درباره آن و نیز درج بخش هایی از کتاب اشاره نمود. بعلاوه نیکوست با نوارهای رنگی گروه سنی هدف کتاب تعیین گردد. در مجموع، بهتر است تمام موارد در کاتالوگ لحاظ گردد.

وی ادامه داد: برای تعیین کردن پیغام کتاب از یک جمله اصلی استفاده می گردد که دارای مجذوب نمایندهیت و تعیین نماینده موضوع باشد. تیزر معرفی کتاب باید کوتاه باشد تا ناشر خود در صورت علاقه مندی اولیه برای کسب اطلاعات بیشتر اقدام کند.

گوکاش در خاتمه گفت: می توان در پروفایل، عکس نویسنده و تصویرگر و نیز اطلاعاتی درباره سابقه فعالیت و جوایز دریافتی آنها قرار داد و پروفایل باید دارای اطلاعاتی مختصر باشد. در هر کاتالوگ بعلاوه طرح جلد اثر و معرفی از شخصیت های کتاب و نیز گروه سنی مخاطبان، شماره چاپ کتاب قرار داده می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1133

به "طراحی کاتالوگ: نقش مهم کاتالوگ در بازاریابی بین المللی کتاب های کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی کاتالوگ: نقش مهم کاتالوگ در بازاریابی بین المللی کتاب های کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید