انتها طرح آنالیز مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه

به گزارش مجله گیلاسفا، رئیس پژوهشکده مردم شناسی از انتها طرح آنالیز مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه: مراسم مولانا و انتشار نتایج این تحقیق در آینده نزدیک اطلاع داد.

انتها طرح آنالیز مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مجری طرح امروز یکشنبه 2 شهریور 99 با اعلام این خبر گفت: در طرح یادشده اشکال کلیدی فرهنگ ایرانی به ویژه زبان فارسی در آیین های مربوط به مولانا در شهر قونیه بر اساس تحقیق میدانی مورد آنالیز نهاده شد.

او اضافه نمود: زبان فارسی در چشم اندازهایی چون ادبیات حماسی بعدی ملی پیدا می نماید و در چشم اندازهای عرفانی چون آیین و اشعار مرقد مولانا محمل وحدت اقوام و ملل شده و گونه ای برادری عرفانی و معنوی را میان آنان شکل می بخشد.

رئیس پژوهشکده مردم شناسی توضیح داد: در قونیه می توان رابطه عمیقی میان موسیقی، ادبیات و زبان یافت و ما با ابعاد چندحسی آیین، زبان و موسیقی روبه رو می شویم.

او ادامه داد: در خصوص شاعرانی چون مولانا، حافظ، بیدل، و... ادبیات، زبان و آیین با هم تلفیق شده و ترکیبی از افق های فرهنگی و معرفتی را در یک شکل دیالوجیکال و چند صدایی نشان می دهند.

حسن زاده از نزدیکی مردم ایران و ترکیه با توجه به آیین هایی چون آیین های مولانا یادکرد و اظهار کرد: مردم قونیه زبان فارسی را دوست دارند و در اشکال آموزش سنتی آنان کتاب هایی چون گلستان سعدی استفاده می گردد. َ

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 171

به "انتها طرح آنالیز مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها طرح آنالیز مردم شناختی بازنمایی فرهنگ ایرانی در فضای عمومی و آیینی شهر قونیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید