وجود 300 گونه گیاه دارویی در لرستان برای درمان و سلامت انسان

به گزارش مجله گیلاسفا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: 300 گونه گیاه دارویی در استان برای درمان و تامین بهداشت و سلامت انسان وجود دارد.

وجود 300 گونه گیاه دارویی در لرستان برای درمان و سلامت انسان

شیرزاد نجفی گفت: لرستان به دلیل داشتن اقلیم مناسب، خاک مطلوب و آب کافی می تواند به عنوان پایلوت گیاهان دارویی کشور قلمداد شود.

وی اضافه کرد: تنوع اقلیم در استان باعث شده که کمتر گیاه دارویی در کشور وجود داشته باشد که تقریباً در لرستان نباشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: وجود تقریباً 1700 گونه گیاهی در استان، لرستان را به یکی از ذخیره گاه های ژنتیکی برای کشت انواع گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

نجفی ادامه داد: براساس بررسی مطالعات اجرا شده، 300 گونه گیاه دارویی در استان برای درمان و تامین بهداشت و سلامت انسان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و آب و هوایی مطلوب سبب شده، لرستان از ظرفیت مناسبی برای کشت گیاهان دارویی برخوردار باشد، شرح داد: کشت گیاه دارویی توجیه مالی دارد به طوریکه یک هکتار از آن می تواند مخارج یک خانوار را تامین کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار داشت: کتیرا، موسیر، شیرین بیان، آویشن، بابونه، گل گاوزبان، کنگر، خاکشیر، مریم گلی، زعفران، گل محمدی و مورت عمده گیاهان دارویی خودرو لرستان هستند و بر این اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بخش از عمده ای طرح های خود را که مناسب کشت گیاهان دارویی است به مجریان واگذار کرده است.

نجفی با اشاره به اینکه لرستان با میانگین بارش 45 میلیمتر 12 درصد آب های سطحی کشور را دارد و پس از گیلان و مازندران سومین استان پرآب کشور محسوب می شود، مطرح کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع استان از اولویت های کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان است.

وی با بیان اینکه گیاهان دارویی نقش مهم و موثری در رونق مالی کشور دارند، شرح داد: ارزش مالی و تجاری گیاهان دارویی فوق العاده زیاد است و پتانسیل تولید دارو های گیاهی در طبیعت بسیار بالاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در خصوص اهمیت مراتع در مقابله با گرد و غبار و 17 نوع کارکرد آن، گفت: مدیریت، حفاظت، تقویت و احیای 850 هزار هکتار مراتع استان در دستور کار این اداره کل است.

نجفی یادآور شد: اگر بخواهیم از خسارت ناشی از گرد و غبار و روان آب ها جلوگیری کنیم باید اعتبارات لازم به بخش مراتع لرستان اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه بحران کم آبی در برخی از منطقه ها استان که در آن کشاورزی و کشت محصولات آب بر به آن دامن می زند با جایگزین کردن این گونه های گیاهی به اندازه زیادی رفع خواهد شد، اضافه کرد: مراتع بانک زمین محسوب می شوند و تغییر کاربری و شخم زدن در آن موجب آسیب به زمین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: همچنین افزایش خسارت سیلاب نیز به دلیل تغییرات کاربری مراتعو شخم زدن آن ها صورت می گیرد.

نجفی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی لرستان، 3000 هکتار با تولید 14 هزار تن در سال است، اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی لرستان در حال تدوین برنامه پنج ساله است تا 10 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد که بخش عمده ای از آن در اراضی ملی و طرح ها مرتعداری کشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه گونه های گیاهی دارویی در برابر خشکی مقاوم بوده و نیاز آبی آنان کم است، اضافه کرد: رتبه لرستان از کشت گیاهان 12 و در تولید پنجم کشور است؛ کشت زعفران در مزارع دیم 40 برابر گندم درآمد دارد.

خبرنگاران لرستان خرم آباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آذر 1401 بروزرسانی: 11 آذر 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1348

به "وجود 300 گونه گیاه دارویی در لرستان برای درمان و سلامت انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 300 گونه گیاه دارویی در لرستان برای درمان و سلامت انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید