پدرخوانده 3 با آغاز و پایانی متفاوت دوباره منتشر می شود

به گزارش مجله گیلاسفا، تدوین جدیدی از فیلم پدرخوانده 3 به مناسبت سی امین سال تولید این اثر سینمایی منتشر خواهد شد.

پدرخوانده 3 با آغاز و پایانی متفاوت دوباره منتشر می شود

طبق آنچه استودیوی پارامونت اعلام کرده فرانسیس فورد کوپولا بالاخره پس از مدت ها حرف و حدیث قرار است این فیلم را با تدوینی جدید منتشر کند. این فیلم که تحت نام پدرخوانده ماریو پوزو، قطعه پایانی: مرگ مایکل کورلئونه ( Mario Puzos The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone) منتشر می شود، ماه دسامبر سال میلادی 2020 در مناطقی که سینماها به کار مشغول اند و تحت تأثیر ویروس کرونا تعطیل نشده اند اکران خواهد شد و سپس به شکل دیجیتال و فیزیکی هم در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

به گفته کوپولا عنوان جدید اثر که پیش از این تحت نام پدرخوانده قسمت 3 ( The Godfather Part III) شناخته می شد، نوعی سپاسگزاری از ماریو پوزو (نویسنده رمان پدرخوانده) و بر اساس نیت اصلی و قدیمی خود او برای نام گذاری فیلم است. کارگردان مجموعه مشهور پدرخوانده در این زمینه می گوید: آغاز و پایان جدیدی برای فیلم خلق کردم و برخی صحنه ها، نماها و موسیقی ها را دوباره تنظیم کردم. با این تغییرات در کنار فیلم ها و صداهای ترمیم شده برای من این اثر در ادامه پدرخوانده و پدرخوانده 2، پایان مناسب تری است.

این نکته هم مشخص شده که مدت زمان نسخه جدید قسمت سوم مجموعه پدرخوانده، 2 ساعت و 37 دقیقه است؛ به این ترتیب در مقایسه با نسخه قبلی که 2 ساعت و 42 دقیقه بود زمان فیلم به میزان 5 دقیقه کوتاه تر شده است.

در حال حاضر مشخص نیست 5 دقیقه ای که حذف شده به کدام بخش فیلم تعلق دارند. کوپولا و شرکت آمریکایی زئوتروپ که فرایند تدوین مجدد اثر را برعهده داشته اند روی اسکن 4K نگاتیوهای اصلی کار کرده اند تا ترمیمی فریم به فریم را انجام دهند؛ کاری که به تنهایی 6 ماه زمان برده است.

کم فروغ ترین قسمت مجموعه پدرخوانده

فیلم سینمایی پدرخوانده 3 در روز کریسمس سال 1990 در حالی منتشر شد که دو فیلم قبلی مجموعه انتظارات از قسمت آخر را بسیار بالا برده بودند. دو قسمت قبل روی هم در 22 عنوان نامزد دریافت اسکار شده و 9 جایزه اسکار را هم تصاحب کردند؛ از جمله جایزه بهترین فیلم در سال های 1973 و 1975.

اما پدرخوانده 3 در سال 1990 در حالی منتشر شد که مخاطبان و علاقه مندان فیلم های گنگستری در همان سال شاهد اکران رفقای خوب ( Goodfellas) مارتین اسکورسیزی بودند. در آن سال یک اثر اکشن جنایی به نام دیک تریسی ( Dick Tracy) اثر وارن بیتی با بازی وارن بیتی و آل پاچینو کار رقابت آثار جنایی را پیچیده تر از گذشته هم کرده بود.

در نهایت فیلم وسترن با گرگ ها می رقصد ( Dances with Wolves) ساخته کوین کاستنر و فیلم دیک تریسی به ترتیب با نامزدی در 12 و 7 بخش مختلف و به خانه بردن روی هم 10 جایزه اسکار دو فیلم پدرخوانده و رفقای خوب را از تصاحب حتی یک جایزه هم محروم کردند. گرچه گذر زمان ثابت کرد رفقای خوب در میان علاقه مندان سینما جایگاه ماندگاری دارد اما جایگاه پدرخوانده 3 هرگز به دو فیلم دیگر این مجموعه نزدیک نشد.

راجر ایبرت از منتقدین شناخته شده آمریکایی زمانی در نقد نسبتا مثبتش درباره پدرخوانده 3 نوشته بود: فیلمی مثل پدرخوانده قسمت 3 از آنچه که باید بیشتر اثرگذار است چرا که فیلم را از نزدیک میشناسیم، به این دلیل که ریتم ها و ارزش هایش بلافاصله برایمان قابل تشخیص است. اگر کنار بایستید و به شکلی منطقی به آن نگاه کنید با اثری گیج کننده و از هم گسیخته روبرو خواهید شد. گفته می شود که کوپولا همان طور که در نوشتنش پیش میرفته دست به بازنویسی فیلم نامه میزده و در واقع هم باید گفت فیلم فاقد آن حرکت رو به جلوی بااعتمادبه نفس اثری است که می داند به کجا ره می سپارد.

ایبرت بی راه نمی گفت. در واقع پدرخوانده 3 از همان آغاز پروژه پردردسری بود چرا که کوپولا چندان مایل به ادامه دادن مجموعه و ساخت قسمت سوم نبود.

کوپولا در مصاحبه ای که سال 1990 در حاشیه جشنواره فیلم برلین انجام داده می گوید در سال های بعد از ساختن قسمت دوم مجموعه هرگز به قسمت سوم فکر نکرده بود. به گفته این کارگردان دو قسمت اول سال ها بعد تحسین شد و او به همین خاطر دلیلی برای ادامه دادن مجموعه نمی دیده. از طرف دیگر ایده ای هم برای ادامه دادن فیلم نداشته و نمی دانسته چگونه و از کجا باید قصه را از سر بگیرد.

ماجرا زمانی وارد فاز جدید می شود که کوپولا از قصد استودیوی پارامونت برای ساخت قسمت سوم مجموعه با یک کارگردان جدید خبردار می شود؛ آن هم با حضور بازیگران متفاوتی همچون سیلوستر استالونه و جان تراولتا!

کمی بعد استودیوی پارامونت یک فیلم نامه برای کوپولا می فرستد تا نظر این کارگردان را هم جویا شود؛ فیلم نامه ای که برخلاف دو قسمت قبل توسط فرد دیگری نوشته شده بوده و اساسا ربط چندانی هم به ماجراهای مایکل کورلئونه نداشته و درباره چند قاچاقچی مواد مخدر بوده است.

کوپولا پاسخ می دهد که به نظرش فیلم نامه ابدا خوب از آب درنیامده و تکیه فیلم باید روی مایکل کورلئونه باشد؛ مایکل شخصیت اصلی است و با وجود بازیگر بزرگی چون آل پاچینو امکان بهتری را در اختیار فیلم قرار می دهد. کمی بعد استودیو از کوپولا می خواهد که اگر مایل است خود کارگردانی قسمت سوم را قبول کند و در نهایت او هم می پذیرد. با این وجود برخی هنوز گمان می کنند یکی از دلایل ضعیف تر بودن قسمت سوم این است که کارگردان نیت و برنامه دقیقی برای ساخت آن نداشته است.

سریال پیشنهاد؛ پشت صحنه پدرخوانده

تحولات مربوط به مجموعه پدرخوانده و حواشی جدید آن به ارائه نسخه جدید قسمت سوم منحصر نیست و به تازگی خبر ساخت یک سریال جدید تحت عنوان پیشنهاد ( The Offer) و یک فیلم سینمایی به نام فرانسیس و پدرخوانده ( Francis and The Godfather) منتشر شده که مربوط به فرایند ساخت این مجموعه تحسین شده است.

پیشنهاد قرار است یکی از سریال های سرویس استریمینگ جدید پارامونت پلاس باشد؛ درامی کوتاه و 10 قسمتی مربوط به ساخت سریال پدرخوانده که از زاویه دید آلبر اس. رودی تهیه کننده پدرخوانده روایت می شود. سریال قرار است تلاش های رودی برای راضی کردن مارلون براندو و پذیرفتن نقش ویتو کورلئونه، تردید هالیوود درباره ساخت یک فیلم گنگستری که به موفقیتی بزرگ تبدیل شد و سایر وقایع جذابی که در تولید این فیلم نقش داشته اند را نمایش دهد.

در نهایت فیلم سینمایی فرانسیس و پدرخوانده پروژه دیگر مربوط به مجموعه را بری لوینسون کارگردانی می کند که بابت فیلم مرد بارانی ( Rain Man) جایزه اسکار بهترین کارگردانی را در کارنامه دارد. در این مجموعه اسکار آیزاک نقش فرانسیس فورد کوپولا و جیک جیلنهال نقش رابرت ایوانز تهیه کننده مشهور پارامونت و از روسای سابق این استودیو را بازی خواهد کرد.

بری لوینسون و فرانسیس فورد کوپولا هر دو در اظهاراتی نسبت به این پروژه ابراز علاقه کرده اند؛ لوینسون نسبت به ساخت این اثر ابراز تمایل و شیفتگی کرده و کوپولا گفته هر فیلمی که لوینسون بسازد جذاب و تماشایی خواهد بود.

  • 10 فیلم برجسته تاریخ سینما به انتخاب کارگردان پدرخوانده
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 239

به "پدرخوانده 3 با آغاز و پایانی متفاوت دوباره منتشر می شود" امتیاز دهید

3 کاربر به "پدرخوانده 3 با آغاز و پایانی متفاوت دوباره منتشر می شود" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدرخوانده 3 با آغاز و پایانی متفاوت دوباره منتشر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید