آموزش توالت رفتن به بچه ها در یک هفته

به گزارش مجله گیلاسفا، آموزش توالت رفتن بچه ها یک مرحله مهم و حساس در زندگی کودک است که معمولاً از دو سالگی به بعد (بسته به کودک) انجام می گردد. در زمان آموزش باید از درک و توانایی کودک مطمئن شده باشیم. در این مقاله نکاتی درباره آموزش توالت رفتن و از پوشک دریافت بچه ها و باید و نبایدهایی که والدین باید در آن رعایت نمایند، بیان شده است.

آموزش توالت رفتن به بچه ها در یک هفته

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

پوشک کردن نوزاد، بخشی از زندگی نوزاد است که در دو سال اول زندگی بسیار مهم و بی دردسر است اما زمانی که والدین تصمیم می گیرند این عادت را از سر کودک خود بیاندازند، از پوشک دریافت کودک تبدیل به یک چالشی می گردد که احتیاج به تمرین و صبر زیادی دارد. در این مقاله به نکات مهمی در خصوص از پوشک دریافت و آموزش توالت رفتن بچه ها، اشاره نموده ایم.

بهترین سن برای از پوشک دریافت بچه ها چه زمانی است؟

بسیاری از افراد معتقدند زمانی که کودک توانایی نشستن را پیدا کرد، می توان او را از پوشک گرفت و بعضی دیگر می گویند زمانی که کودک توانایی درک و فهمیدن پیدا کرد، می توان آموزش توالت رفتن را آغاز کرد. به طور کلی بسیاری از مادران آموزش توالت رفتن کودک خود را از سن 2 سالگی آغاز می نمایند.

آیا کودک شما برای آموزش توالت رفتن آماده است؟

بچه ها با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است یک کودک در 2 سالگی آمادگی آموزش توالت رفتن را داشته باشد در حالی که کودک دیگر این آمادگی را نداشته باشد؛ بنابراین به جای اینکه به اعداد بچسبید آنالیز کنید ببینید آیا نشانه های زیر را در کودک خود می بینید:

  • آیا کودک شما دستورهای ساده را درک می نماید؟
  • آیا زمانی که فرزندتان پوشک خود را کثیف نموده، به شما می گوید و از آن شکایت می نماید؟
  • آیا کودک شما به پوشیدن لباس های زیر و توالت رفتن علاقه دارد؟
  • آیا فرزند شما با کمی یاری یا بدون یاری می تواند شلوار خود را بپوشد یا دربیاورد؟
  • آیا کودک شما می تواند در روز 3 تا 4 ساعت خشک بماند و خود را کثیف نکند؟

اگر پاسخ پرسش های بالا برای شما بله است، این بدین معنی است که کودک شما آمادگی لازم برای آموزش توالت رفتن را دارد و شما می توانید او را از پوشک بگیرید و توالت رفتن را به او بیاموزید.

به این نکته توجه کنید تا زمانی که با کودک خود صحبت ننموده اید، آموزش توالت رفتن را آغاز نکنید. سعی کنید در این باره با کودک صحبت کنید و او را قانع کنید؛ در غیر اینصورت کاری که با اجبار صورت گیرد می تواند 100 برابر نتیجه برعکس داشته باشد.

می توانید قبل از آغاز آموزش توالت رفتن بچه ها به صورت عملی، در خصوص توالت رفتن کتاب هایی تهیه کنید و آن ها را برای کودک خود بخوانید تا کودک با موضوع آشنا گردد و سپس به سراغ آموزش بروید.

نحوه انتخاب یک توالت مناسب برای کودک

مهم ترین کاری که برای آموزش باید انجام دهید این است که یک توالت مناسب بخرید. توصیه می کنیم برای خرید توالت کودکتان را هم ببرید و به او حق انتخاب داده و به نوعی او را هم در این خرید دخالت دهید.

دو نوع توالت برای کودک وجود دارد: یکی توالت با صندلی جداگانه و دیگری یک صندلی صندلی که بر روی توالت فرنگی قرار می گیرد و برای راحتی کودک سایز مناسب کودک است. معمولاً توالت های نوع دوم ارزان تر از نوع اول هستند و فضای کمتری هم می گیرند. بعضی از والدین توالت های با صندلی جداگانه را ترجیح می دهند، زیرا دقیقاً سایز کودک است و کودک خودش به تنهایی می تواند از آن استفاده کند. دقت کنید که در زمان خرید توالت برای کودک، به دنبال سه ویژگی ایمنی، تناسب و سادگی باشید.

توالت کودک با صندلی جدا

توالت کودک بدون صندلی روی توالت عظیمسالان

چگونه از پوشک کردن کودک خلاص شویم؟

هنگامی که برای کودک خود توالت خریدید باید در این مرحله کودک خود را بدون پوشک در خانه آزاد بگذارید. ممکن است این کار کمی سخت باشد ولی بهترین روش این است که اجازه دهید کودک تمام مدت در خانه بدون پوشک باشد.

ممکن است برای چند روز مسائلی برایتان ایجاد و کار شما بیشتر گردد اما در بلند مدت فرزند شما یاد می گیرد که دیگر از پوشک استفاده نکند.

شبها نیز نباید کودک را پوشک کنید چون در غیر این صورت کودکتان گیج می گردد.

بایدها و نبایدهای آموزش توالت رفتن بچه ها

بایدهای آموزش توالت رفتن به کودک

  1. علائمی که نشان می دهد کودک احتیاج به توالت رفتن دارد، را بشناسید. بعضی از این علائم مانند تکان دادن پاها و یا بی قراری است. بهترین روش برای مطلع شدن شما این است که کودک قبل از توالت رفتن، به شما بگوید که احتیاج به توالت رفتن دارد.
  2. لباس های راحت به کودک بپوشانید زیرا شما باید لباس کودک را در زمان توالت رفتن دربیاورید.
  3. پس از هر بار توالت رفتن، از کودک خود تعریف و تمجید کنید. کارشناسان می گویند تشویق والدین یکی از روش های مطمئن و درست برای آموزش توالت رفتن بچه ها است.
  4. اجازه دهید زمانی که کودک روی توالت نشسته است، بازی کند و یا کتاب بخواند. یک ایده خوب این است که برای توالت کودک، اسباب بازی جداگانه ای در نظر بگیرید.
  5. در طول آموزش توالت رفتن بچه ها، بر کودک خود کنترل بیشتری داشته باشید تا فرایند آموزش سریع تر انجام گردد.

نبایدهای آموزش توالت رفتن به کودک

  1. آموزش توالت رفتن را از یک سن خاصی آغاز کنید ولی به این نکته توجه کنید که دقیقاً همان سن دو سالگی که برای کودک دیگری مناسب بوده است، ممکن است برای کودک شما مناسب نباشد.
  2. به غرغر کردن بقیه بستگان، فقط گوش دهید. ممکن است در فرایند آموزش توالت رفتن کودک خود، کسی از اقوام بگوید که کودک خود را در سن کمی از پوشک گرفته ای در این حالت به این حرف ها توجهی نکنید.
  3. چالش هایی که منجر به ایجاد استرس در کودک می گردد، را خاتمه دهید.
  4. از اسم های جالب برای آموزش توالت رفتن کودک خود بهره ببرید.
  5. اگر کودکتان در مکانی غیر از توالت، کارش را انجام داد، او را مجازات و تنبیه نکنید؛ زیرا مجازات باعث ایجاد مسائل و آسیب های بعدی در کودک می گردد.
  6. هر گونه انتقاد و سرزنش در مدت آموزش توالت رفتن بچه ها، تنها باعث می گردد که فرایند آموزش طولانی تر گردد.

بیشتر بدانید: روش صحیح تنبیه بچه ها

صبر داشته باشید!

زمانی که مراحل آموزش توالت رفتن کودک خود را آغاز کردید، تا حد ممکن صبور و صبور باشید. گاهی اینکه در طول این مرحله ممکن است کودک به خوبی توالت رفتن را یاد نگیرد و یا جایی از خانه را کثیف کند، ناامید نماینده است.

حتی ممکن است خود کودک با از پوشک دریافتش، مخالف باشد، در این حالت شما آرام باشید و شرایط کودک خود را درک کنید. در این حالت با کودک صحبت کنید که برای دستشویی کردن باید به توالت برود و نباید لباس هایش را کثیف کند. در این مرحله سازگاری والدین با فرزند بسیار مهم است. این را هم به یاد داشته باشید که این یک مرحله مهم برای کودک است. آموزش توالت رفتن بچه ها، یک چالش عظیم در رشد کودک و زمینه سایر آموزش های زندگی کودک است. صبر و آرامش والدین، دادن اعتماد به نفس به کودک و دوست داشتن او، این مرحله را برای کودک آسان تر می نماید.

برگرفته از: sg.theasianparent

منبع: setare.com
انتشار: 29 بهمن 1399 بروزرسانی: 29 بهمن 1399 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 619

به "آموزش توالت رفتن به بچه ها در یک هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش توالت رفتن به بچه ها در یک هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید