با این گیاهان راحت می خوابید

به گزارش مجله گیلاسفا، سلامت خبرنگاران : بعضی از گیاهانی مثل یک قرص خواب طبیعی عمل می نمایند.

با این گیاهان راحت می خوابید

گیاهان خواص بسیاری دارند. شاید باورتان نشود اما بعضی از گیاهان در بهبود خواب افراد موثرند.

به گزارش خبرنگاران ، هر فرد با توجه به احتیاج بدنش باید خواب کافی در شب داشته باشد که در این خصوص بسیاری از پزشکان خواب کافی را هشت ساعت می دانند.

اختلال در خواب شبانه می تواند حسابی برای ما دردسر ساز شود و آرامش مان را در طول روز از بین ببرد. بسیاری از تصادفات مرگ باری که در سطح جاده ها اتفاق می افتد، به علت خواب ناکافی است. هر فرد با توجه به احتیاج بدنش باید خواب کافی در شب داشته باشد که در این خصوص بسیاری از پزشکان خواب کافی را هشت ساعت می دانند.

برطرف اختلالات خواب با یاری گیاهان دارویی

بدن در صورت نداشتن خواب کافی شبانه با مسائل زیادی روبرو و عملکرد مناسب مغز دچار مشکل می شود. افرادی که معمولا در شب به میزان کافی نمی خوابند یا با اختلال خواب روبرو هستند، بیش از سایرین پرخاشگر خواهند شد و توانایی انجام کار های روزانه خود را ندارند. ولی واقعا برای بی خوابی های شبانه چه کاری می توان انجام داد؟ دکتر سعید صانعی پزشک و مشاور درمان های گیاهی و طب سنتی، روش ها و درمان های گیاهی را به شما معرفی می نماید تا بدون هیچ دغدغه ای بخوابید.

چرا نمی خوابی؟

علت بی خوابی از دیدگاه طب سنتی به خشکی مغز باز می شود؛ وقتی مغز به میزان کافی رطوبت نداشته باشد، بی خوابی ایجاد می شود. خشکی مغز می تواند همراه با گرمی یا همراه با سردی باشد. بی خوابی که به علت خشکی و گرمی ایجاد می شود، به این شکل است که فرد در ابتدا نمی تواند به راحتی به خواب برود و نزدیک سحر احساس خواب برای فرد ایجاد می شود. این دسته از افراد معمولا تا ساعت 2-3 بامداد برای خوابیدن با مشکل روبرو هستند و صبح ها نمی توانند از خواب بیدار شوند و به جای خواب شبانه، تا ظهر می خوابند. افرادی که به علت خشکی و گرمی نمی خوابند، شب ها در کنار تخت خواب خود آب می گذارند تا مدام از آن بنوشند. این دسته از افراد در هوای سرد و مرطوب به راحتی می خوابند.

گروه دوم در اثر خشکی و سردی دچار بی خوابی می شوند به این شکل که حدود 2-3 ساعت می خوابند، سپس بیدار می شوند و دیگر امکان خوابیدن برای شان وجود ندارد. این دسته از افراد معمولا کابوس های وحشتناک می بینند. خوردن قهوه و چای می تواند مسائل این دسته از افراد را تشدید کند. افرادی که مسائل خواب دارند، خسته هستند، ولی به علت وجود صفرا و سودا در بدن شان نمی توانند به راحتی بخوابند.

گیاهی که شما را بی هوش می نماید!

افرادی که به خشکی مغز مبتلا هستند، باید دمای اتاقی را که می خواهد در آن بخوابند متعادل نمایند، چون گرما و سرمای زیاد باعث بی خوابی در این دسته از افراد می شود. افراد سوداوی مزاج در زمستان و سرما بیشتر با مشکل بی خوابی روبرو می شوند در حالی که بی خوابی در تابستان و هوای گرم مختص افراد صفراوی مزاج است.

پرخوری و یائسگی می تواند بی خوابی این دسته از افراد را تشدید کند. برای برطرف بی خوابی می توان یک نوع سوپ درست کرد؛ برای درست کردن این سوپ باید از جو، لپه و برنج استفاده کرد. هم چنین می توان در این سوپ، کدو حلوایی و یکی، دو برگ کاهو ریخت و به محتوایت سوپ باید گشهم، هویج و شیر هم اضافه نمود. خوردن این سوپ که روش پخت آن مانند سایر سوپ هاست، می تواند به درمان بی خوابی یاری کند.

استفاده از سبزی ترخون در درمان بی خوابی افرادی سوداوی مزاج موثر است. این دسته از افراد می توانند ترخون را خشک نمایند و روی غذا های خود بریزند و بخورند.

سنبل الطیب یکی از گیاهانی است که در درمان بی خوابی می توان از آن یاری گرفت. این گیاه تاثیر فوق العاده ای در درمان بی خوابی می تواند داشته باشد، به شرط آن که از نوع تازه گیاه استفاده شود. برای این منظور باید تکه های ریشه سنبل الطیب را در قوری، به همراه 2 لیوان آّب جوش ریخت و پس از 2-3 دقیقه جوشیدن آن را دم کرد. جوشیدن یک جرعه از این دم نوش خواب عمیقی را برای فرد ایجاد می نماید.

بیشتر ریشه های سنبل الطیب که در عطاری ها به فروش می رسند، تازه نیستند و به همین علت تاثیر چندانی در درمان بی خوابی ندارند. برای بهره گیری از خاصیت خواب آلور این گیاه، باید آن را به صورت مستقیم و تازه مصرف کرد. سنبل الطیب برای افراد سوداوی که با مشکل بی خوابی روبرو هستند، گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.

درمانی گیاهی می توانند جایگزین بهتری برای دارو های شیمیایی باشند، چون بیشتر دارو های شیمیای که برای خواب استفاده می شود، می تواند باعث وابستگی فرد شود، ضمن این که مسائلی، چون اختلالات حافظه، عدم تمرکز و گیجی در طول روز را ایجاد می نماید. البته ممکن است فرایند درمان با گیاهان دارویی در افراد سوداوی مزاج، کمی طولانی تر باشد به همین علت افراد سوداوی مزاج باید برای درمان شکیبا باشند.

بابونه

برای برطرف مسائل خواب می توان از چای بابونه استفاده کرد که عارضه ای ندارد. این گیاه برای خانم های بادار و مادران شیرده که به این مشکل مبتلا هستند هم مناسب است. این گیاه مناسب افراد سوداوی و صفراوی مزاج می تواند باشد. 5 گرم از گیاه را باید در یک لیوان آب جوش ریخت و به مدت 15 دقیقه دم کرد، سپس آن را صاف کرد و نوشید. مصرف چای بابونه برای همه گروه های سنی می تواند مفید باشد.

گل گاوزبان

گل گاوزبان آرام بخش است و می تواند به درمان بی خوابی به ویژه در افرادی که صفراوی مزاج هستند، یاری کند افرادی که فشار خون آن ها بالاست نباید از گل گاوزبان استفاده نمایند، چون مصرف این گیاه فشار خون را بالا می برد.

گل گاوزبان باید حتما با لیمو عمانی مصرف شود، چون گل گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیمو عمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد. 15 گرم از این گیاه را به همراه یک لیمو عمانی سوراخ شده باید در یک قوری استیل به همراه آب ریخت تا بجوشد و سپس به مدت 20 دقیقه دم بکشد.

گل بنفشه

گل بنفشه خواص بسیار زیاید دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها می توان از آن یاری گرفت. برای مشکل بی خوابی هم می توان از گل بنفشه استفاده کرد. برای این منظور باید جوشانده این گل را درست کرد و آن را به صورت و شقیقه مالید.

این گیاه برای افراد صفراوی مزاج مناسب است. علاوه بر جوشانده این گیاه می توان از روغن گل بنفشه که در عطاری ها موجود است هم استفاده کرد و روغن را روی سر و صورت مالید و به آرامی ماساژ داد.

تخم کدو حلوایی

کدو حلوایی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و بسیاری از افراد در غذا ها از آن استفاده نمی نمایند. یکی دیگر از دارو هایی که برای درمان بی خوابی می توان از آن یاری گرفت، تخم کدو حلوایی است. تخم کدو حلوایی برای افرادی که صفراوی مزاج هستند و بی خوابی های شبانه دارند، مفید است. برای استفاده از تخم کدو حلوایی باید آن را کوبید و توی توری ریخت، سپس توری را داخل آب در حال جوش گذاشت و بعد از گذشت چند دقیقه آن را بیرون آورد. بعد از آن باید توری را فشرد تا شیره تخم کدو حلوایی بیرون بیاید، شیره تخم کدو حلوایی را باید داخل شیر و عسل ریخت و نوشید.

بهار نارنج

خیلی افراد با خاصیت آرام بخش و خواب آور بهار نارنج آشنایی دارند و از آن برای برطرف مشکل بی خوابی استفاده می نمایند. بهار نارنج را می توان به شکل دم نوش، شربت یا عرق استفاده کرد.

بهار نارنج گیاهی است که می تواند برای افرادی که به مشکل بی خوابی و افسردگی به صورت هم زمان مبتلا هستند، مناسب باشد. درواقع این گیاه بیشتر مناسب سوداوی مزاج هاست. برای درست کردن دم نوش بهار نارنج، کافی است 15 گرم از آن را داخل قوری ریخت و 10 تا 30 دقیقه دم کرد و پس از صاف کردن نوشید.

آب؛ دارویی برای خواب

یکی از نکاتی که افراد باید به آن توجه کافی داشته باشند، نداشتن استرس و تنش های عصبی هنگام خواب است. اگر افراد دچار تنش و استرس باشند دچار اختلال خواب می شوند و این مسئله در افرادی که دچار خشکی مغز هستند با شدت بیشتری اتفاق می افتد.

هم چنین در ورزش کردن باید اعتدال را رعایت کرد، چون ورزش شدید می تواند با وجود خستگی زیاد، برای افراد ایجاد بی خوابی کند، درواقع ورزش شدید و استرس باعث از بین رفتن بلغم و رطوبت می شود که همین مسئله می تواند باعث ایجاد بی خوابی شود. افرادی که با مشکل بی خوابی روبرو هستند باید طی روز زیاد آب بنوشند تا رطوبت در بدن شان بالا برود.

غذا هایی که می توانند رطوبت بدن را بالا ببرند باید در برنامه غذایی این دسته از افراد قرار بگیرند. البته نوشیدن آب یا مایعات نباید در ساعت های پایانی شب باشد، چون باعث ابتلا به تکرر ادرار و در نهایت بی خوابی می شود. کاهو، گشهم، کدو حلوایی و گل گاوزبان می توانند رطوبت بدن را تامین نمایند. به همین علت افراد باید به میزان کافی از این گیاهان استفاده نمایند.

بالابردن رطوبت مغز برای برطرف اختلال خواب نباید خیلی زیاد باشد. به این علت که فرد دچار خواب آلودگی و کسالت خواهد شد. استفاده از غذا های تند که حاوی ادویه های مختلف به ویژه فلفل هستند، می توانند منجر به بی خوابی شوند، چون گرمی و خشکی را در بدن افزایش می دهند.

منبع: رکنا
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 972

به "با این گیاهان راحت می خوابید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این گیاهان راحت می خوابید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید