به زایده های گوشتی پوست نخ نبندید!

به گزارش مجله گیلاسفا، زایده های گوشتی پوست، تومورهای شایع پوستی هستند که در 25 درصد مردان و زنان دیده می گردد و شایع ترین نواحی شان زیر بغل (48 درصد)، گردن (35 درصد) و به اندازه کمتر، کشاله ران است.

به زایده های گوشتی پوست نخ نبندید!

به زایده های گوشتی پوست نخ نبندید!

دکتر حسین طباطبایی متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

زایده های گوشتی پوست، تومورهای شایع پوستی هستند که در 25 درصد مردان و زنان دیده می گردد و شایع ترین نواحی شان زیر بغل (48 درصد)، گردن (35 درصد) و به مقدار کمتر، کشاله ران است.

در70 درصد موارد، در هر منطقه بیش از 3 زایده گوشتی دیده نمی گردد. در دهه 2زندگی آغاز می شوند و به تدریج تا دهه5افزایش می یابند بعد از آن رشد نمی نمایند. این زایده ها کوچک باریک تا پهن، قهوه ای یا به رنگ پوست، بیضوی به پوست چسبیده اند. در مواردی زایده گوشتی می تواند رشد نموده و به یک سانتی متر برسد. شکایت بیمار از منظر زیبایی و یا گیر کردن آنها به لباس یا لوازم زینتی جواهرآلات می باشد. این ضایعات با الکتروکوتر ظریف و یا قیچی مخصوص درماتولوژی قابل برطرف شدن است اکثرا احتیاج به بی حسی موضعی نیست، مگر در آنها که قاعده پهن داشته باشند.

مواردی هم با پولیپ اشتباه می گردد اما پولیپ نوعی زایده گوشتی است که دراز و باریک بوده و نوک آن پهن است. در مواردی هم پولیپ ها پیچ خورده و محروم از جریان گردش خون می شوند. رنگ پولیپ ها قهوه ای تیره یا سیاه است. رشد ناگهانی پولیپ ممکن است باعث اشتباه گرفتن آن از زایده گوشتی، خال یا حتی ملانوم بدخیم گردد. پولیپ ها روی مژه ها، کشاله ران، زیربغل یا هر جای دیگر به غیر از کف دست و پا دیده می شوند. برخی مطالعات نشان داده بین زایده گوشتی و پولیپ رابطه ای وجود دارد که در مطالعات هیستوپاتولوژی از هم افتراق داده می شوند. چنانچه پولیپ پوستی با پولیپ روده ای همراه باشد چون احتمال سرطانی شدن پولیپ روده ای وجود دارد، باید از بیمار چکاپ دقیق به عمل آید. زایده های گوشتی قطعا باید به وسیله پزشک متخصص پوست تشخیص داده و درمان گردد. نخ بستن یا هرگونه درمان های سنتی و سرخود می تواند باعث چرکی شدن و عفونی شدن زایده گوشتی گردد و اگر ضایعه ملانوم بدخیم باشد و به اشتباه دستکاری گردد، می تواند خطر جانی داشته باشد. زایده های گوشتی بعد از برداشته شدن به وسیله پزشک بدون هیچ گونه اسکاری ترمیم می گردد ولی دستکاری و چرکی شدن می تواند به اسکار ناخوشایند تبدیل گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 989

به "به زایده های گوشتی پوست نخ نبندید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به زایده های گوشتی پوست نخ نبندید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید