معرفی بومادران و خواص درمانی آن

به گزارش مجله گیلاسفا، بومادران گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارد اشاره شده است. نام دیگر بومادران، برنجاسف می باشد که با گیاه

معرفی بومادران و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

بومادران گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و تعیینات مربوط به یک گونه از آنها که خواص دارویی داشته و در طب سنتی هم کاربرد دارد اشاره شده است. نام دیگر بومادران، برنجاسف می باشد که با گیاه برنجاسف نوشته شده در همین کتاب فرق دارد.

نام علمی:

Achillea millefolium L.، نام فرانسه Achillee و نام انگلیسی آن Blood wort می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، بومادران، بومادران هزار برگ، بوماران، ام الف ورقه، حزنبل، برنجاسف و قیصوم نامیده شده است.

تیره گیاه:

کاسنی Compositae

نوع گیاه:

بوته

تعیینات ظاهری:

گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی متر گاهی موارد بیشتر با ساقه هایی زرد رنگ و دارای ریشه ای نازک، عمودی و پرانشعاب می باشد. برگ های آن بدون دمبرگ، متناوب، پوشیده از کرک، دراز و سرهمه ای هستند. در انتهای ساقه، گل دهنده و گل های آن مجتمع به صورت چتری، کوچک و زرد رنگ گاهی موارد سفیدِ مایل به صورتی و یا سفیدِ مایل به کبود می باشند. میوه اش فندقه و دراز است. ضمناً از کلیه قسمت های این گیاه بوی قوی متصاعد می گردد.

بیشتر بخوانید: خواص دارویی گیاه بومادران

طبیعت بومادران:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در نواحی معتدل و معتدله سرد اروپا، آسیا، آمریکا و در ایران بیشتر در نواحی جنگلی استان های شمالی، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان، کرمانشاه و فارس انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

اسانس روغنی فرّار، آزولن، کولین، تانن، کافور، بتونیسین، آپی ژنین، ماتری کارین، آچیله ئین، آچیلین، توجون و مواد تلخ در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

برگ و سرشاخه های گلدار که طعم تلخ و بوی قوی دارند.

نحوه مصرف:

معمولاً برگ و سرشاخه های گلدار را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

کاهنده قند و فشار خون، دفاع نماینده کرم های معده و خارج نماینده سنگ کلیه، قطع نماینده ترشحات رحمی و بندآورنده خونریزی، ضد تشنج و صفرابر، تقویت نماینده اعصاب و بازنماینده قاعدگی، ضد تب و قابض، ضد اسپاسم و التیام بخش زخم های سطحی، ضد انگل و دفع نماینده باد روده ها، عرق آور و بادشکن، هضم نماینده غذا و اشتهاآور، ضد عفونی نماینده و نرم نماینده می باشد. ضمناً برای بیماری های گوارشی، جهاز هاضمه، سرماخوردگی، التهاب گلو و دل درد هم مفید است.

تذکر:

استفاده از آن برای خانم های باردار، خانم های دارای می یوم و خونریزی های شدید در دوران قاعدگی، مادران شیرده و بچه ها زیر 2 سال ممنوع می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1026

به "معرفی بومادران و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بومادران و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید