تخت روانچی: کمک های فنی و بشردوستانه به مردم نیازمند در منازعات نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد

به گزارش مجله گیلاسفا، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ارائه کمک های فنی و بشردوستانه به مردم نیازمند در شرایط های ناشی از منازعه و پس از منازعه، به هیچ وجه نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد.

تخت روانچی: کمک های فنی و بشردوستانه به مردم نیازمند در منازعات نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، مجید تخت روانچی سفیر و کننده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد امروز (سه شنبه) در نشست شورای امنیت سازمان ملل در موضوع حفظ صلح و امنیت بین المللی: محرومیت، نابرابری و منازعات به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: موضوعاتی مانند محرومیت و نابرابری می توانند به عنوان محرک های بالقوه و عوامل تشدید کننده منازعات عمل کرده و فرصت ها را برای دستیابی به صلح پایدار در کشورهای درگیر در منازعات تضعیف کنند.

تخت روانچی افزود: بر اساس گزارش های سازمان ملل، تامین نیازهای بشردوستانه در شرایط های ناشی از منازعات رو به افزایش بوده و امروز در بالاترین سطح واقع شده است.کمک های بشردوستانه می تواند علائم را درمان کند، اما نمی تواند خود بیماری را درمان کند. بنابراین، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

وی ادامه داد: در این زمینه، پیشگیری از درگیری یکی از تعهدات اصلی مندرج در منشور ملل متحد است و مسئولیت اصلی این تعهد به کشورهای عضو واگذار شده است.

تخت روانچی گفت: مقابله با چنین چالش هایی که اساساً در حیطه مسائل داخلی کشورها واقع شده است، نیازمند رویکردی یکپارچه و فراگیر است و بایستی از طریق خود دولت های ذیربط مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

کننده ایران یادآور شد: با این وجود، جامعه بین المللی نیز باید در رسیدگی به چنین چالش هایی مشارکت داشته باشد. جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد، با درخواست کشورهای درگیر در منازعات، می توانند از طریق ارائه حمایت های فنی و اقتصادی مناسب به این کشورها کمک کنند، تا به علل و ریشه های اصلی چنین منازعاتی به طور مناسب و به شیوه مؤثرتر رسیدگی شود.

تخت روانچی گفت: کاهش فقر و نابرابری و اطمینان از اینکه هیچ کس از توسعه عقب نمی ماند، برای دستیابی کشورها به توسعه پایدار ضروری است. ما بر نقش مهم سازمان ملل متحد در این زمینه تاکید می کنیم.

کننده ایران افزود: برای پیشگیری مؤثرتر منازعات، عوامل زمینه ای دیگر، از جمله تغییرات آب و هوایی، اشغال و مداخلات خارجی و همچنین، اعمال اقدامات یکجانبه دولت ها که باعث طولانی شدن منازعات می شود، نیز باید در نظر گرفته و با آنها مقابله شود. در این زمینه، اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه، مانند اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران عواقب جدی بر رفاه همه اقشار جامعه داشته است.

وی گفت: این اقدامات غیرقانونی که باعث کمبود شدید نیازهای اولیه مردم به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کووید-19 شده است، مسائل اقتصادی را تشدید می کند.

تخت روانچی افزود: تحریم های یکجانبه همچنین مانع از دسترسی کشورهای متاثر از تحریم به منابع اقتصادی و توسعه ای مورد نیاز برای تحقق اهداف توسعه پایدار می شود.

به گفته وی مشارکت سازنده سازمان ملل متحد در جلوگیری از منازعات مستلزم انسجام، تعامل پایدار و هماهنگی بین مجمع عمومی، شورای امنیت و شورای اقتصادی و اجتماعی، با رعایت چارچوب شرح وظایف هر کدام از این ارگان ها ذیل منشور ملل متحد، است. ارائه کمک های فنی و بشردوستانه به مردم نیازمند در شرایط های ناشی از منازعه و پس از منازعه، به هیچ وجه نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد.

شورای امنیت باید به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند باشد

وی گفت: در این زمینه، ما تأکید می کنیم که شورای امنیت باید به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند باشد و تلاش های خود را صرفا به موقعیت هایی متمرکز کند که حفظ صلح و امنیت بین المللی به خطر می افتد. موضوعاتی مانند محرومیت و نابرابری که دارای ابعاد اجتماعی و اقتصادی است، باید از طریق ارگان های ذیصلاح سازمان ملل متحد، یعنی مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی مورد رسیدگی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1062

به "تخت روانچی: کمک های فنی و بشردوستانه به مردم نیازمند در منازعات نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت روانچی: کمک های فنی و بشردوستانه به مردم نیازمند در منازعات نباید سیاسی، مشروط یا تبعیض آمیز باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید