ثبت ملی خانه منسوب به باقرخان در آثار ملی

به گزارش مجله گیلاسفا، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه علاوه بر خانه قدیمی فوق تعداد 10 اثر تاریخی غیرمنقول دیگر آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، اضافه نمود: در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه و محوطه های تاریخی، پرونده های این آثار تاریخی غیر منقول استان پس از آنالیز و تأیید کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور، در فهرست آثار ملی، قرار گرفتند.

ثبت ملی خانه منسوب به باقرخان در آثار ملی

جهت دریافت خدمات پتینه کاری ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالارملی به وسعت چهار هزار و 600 مترمربع در کوچه سالار دربندی تبریز در محله تاریخی خیاوان واقع شده است.

هر چند گفته می گردد این خانه تاریخی متعلق به حاج رضا طوبی از معتمدان و تجار بنام تبریز و از خویشان باقرخان سالار ملی است، اما پژوهشگران تاریخ معتقدند که این خانه اگر حتی متعلق به باقرخان نباشد، به دلیل اینکه مرکز فرماندهی جبهه خیاوان در جنگ های 11 ماهه مشروطه تبریز بوده است، به عنوان یک مکان- رویداد، ارزش صیانت و بازسازی و بازسازی دارد.

باقرخان ریاست مجاهدین محله خیابان (خیاوان) تبریز در دوره مشروطه را بر عهده داشت و همراه با ستارخان به جنگ مسلحانه با قشون دولتی که تبریز را در محاصره داشت، پرداخت و بعد ها در مجلس شورای ملی لقب سالار ملی را گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه از میان 11 پرونده ثبتی استان، 5 پرونده متعلق به شهرستان تبریز و 6 پرونده به آثار تاریخی شهرستان های استان تعلق دارد، اضافه نمود: در جلسه اخیر کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور خانه وراث طوبائیه (منتسب به باقرخان)، مدرسه سمیه (کنسولگری سابق آلمان)، خانه ارجمند، حمام نوبهار و خانه اصغر نژاد از تبریز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

حمزه زاده اضافه نمود: طی تأیید کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور، ثبت ملی خانه عامر شهرستان اهر، حمام شندآباد شهرستان شبستر، خانه خیابانی شهرستان مراغه، مجموعه ایلخانی اسفستان و مسجد محله پایین روستای قلعه جوق شهرستان سراب و مسجد قرمز شهرستان بناب نهایی شد.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یکهزار و 800 اثر تاریخی ملی و جهانی ثبت شده جزو 5 استان اول ایران در حوزه میراث فرهنگی به شمار می رود.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 705

به "ثبت ملی خانه منسوب به باقرخان در آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی خانه منسوب به باقرخان در آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید