خودتان را زیر میکروسکوپ ببینید!

به گزارش مجله گیلاسفا، بنیاد ولکام انگلیس سال قبل مجموعه ای از تصاویر پزشکی و علمی را به عنوان عکس برگزیده سال 2009 انتخاب کرد. در زیر بخشی از این عکس ها را که به بدن انسان مربوط می گردد، می بینیم. سلول های پوستی از یک تاول سلول های پوستی صدمه دیده از یک تاول ناشی از آب جوش. تصویر اصلی سیاه و سفید بوده است. رنگ صورتی بعد اضافه شده است.

خودتان را زیر میکروسکوپ ببینید!

خودتان را زیر میکروسکوپ ببینید!

بنیاد ولکام انگلیس سال قبل مجموعه ای از تصاویر پزشکی و علمی را به عنوان عکس برگزیده سال 2009 انتخاب کرد. در زیر بخشی از این عکس ها را که به بدن انسان مربوط می گردد، می بینیم.

سلول های پوستی از یک تاول

سلول های پوستی صدمه دیده از یک تاول ناشی از آب جوش. تصویر اصلی سیاه و سفید بوده است. رنگ صورتی بعد اضافه شده است.

رشته های عصبی حسی

این تصویر مجموعه ای از رشته های عصبی را در انتهای پیاز مو نشان می دهد. اعصاب حسی به ما امکان می دهند تا تحریکاتی مانند حرکت، فشار و درد را شناسایی کنیم.

لقاح آزمایشگاهی

اسپرم و تخمک در هنگام لقاح در باروری آزمایشگاهی (آی وی اف). تخمک با سلول های محافظتی کومولوس در سطح بیرونی اش پوشیده شده است. اسپرم باید به درون غشای اطراف تخمک به نام زونا پلاسیدا نفوذ کند تا لقاح پیروز صورت بگیرد.

کم خونی سلولی داسی شکل

تصویر دو سلول قرمز خون را نشان می دهد. یکی که در جلو قرار گرفته است در نتیجه بیماری کم خونی سلول داسی، علایم شاخص شکل داسی را نشان می دهد (به صورت یک حرف C پهن شده) که مشخصه این بیماری است.

سلول سرطان ریه

یک سلول منفرد رشد نموده از کشت سلول های سرطانی اپی تلیوم ریه. کره های ارغوانی در سطح سلول دیده می شوند. برآمدگی های نامنظم در محل هایی هستند که اسکلت سلولی (چارچوب داخلی سلول) پیوند خود را با غشای سطحی سلول از دست داده است.

شبکه مویرگی

مویرگ ها عروق خونی کوچکی هستندکه به عنوان شبکه اتصالی میان شریان ها و وریدها عمل می نمایند. مویرگ ها اغلب به صورت شبکه های بزرگی یافت می شوند که اکسیژن و سایر مواد مغذی را به بافت ها می رسانند و دی اکسید کربن و مواد زاید را خارج می نمایند.

سلول های کبد

تصویر کبد که نشان دهنده عروق خونی به نام سینوزوییدهاست که به صورت مجاری صورتی رنگ نشان داده شده اند، بافت قهوه ای رنگ که تولیدنماینده صفرا است و کانال هایی که به صورت مجاری سبز باریک دیده می شوند و صفرا را به روده کوچک حمل می نمایند تا به هضم غذا یاری کند.

پرزهای روده کوچک

این ساختارهای انگشت مانند در روده کوچک با رنگ آمیزی فلورسانس رنگ شده اند تا بتوان اجزای مختلف آنها را تشخیص داد. هسته سلول ها آبی است و رنگ قرمز پروتئین اکتین را نشان می دهد که سطح هر یک از پرزها را می پوشاند.

استخوان متراکم

این ساختارهای دایره مانند نواحی از استخوان متراکم از ران انسان است. استخوان متراکم به صورت یک لایه سخت بیرونی در اطراف بخش داخل اسفنجی استخوان که حاوی مغز استخوان است، قرار می گیرد.منبع:www.salamat.comمنبع: راسخون
انتشار: 20 تیر 1401 بروزرسانی: 20 تیر 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1266

به "خودتان را زیر میکروسکوپ ببینید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودتان را زیر میکروسکوپ ببینید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید