دریم کچر چیست و چگونه یک دریم کچر بسازیم؟

به گزارش مجله گیلاسفا، احتمالاً در بسیاری از فروشگاه های اکسسوری های تزیینی، دریم کچر را دیده اید و جذب شمایل ساده و در عین حال خاص آن شده اید. یک دایره چوبی با چند نخ بافته شده و تعدادی پر بلند که امروزه به عنوان یک اکسسوری جذاب برای تزئین خانه یا در ابعاد کوچک تر آن به عنوان زیورآلات استفاده می گردد. در این مطلب می خواهیم کمی بیشتر از دریم کچر و ریشه فرهنگی آن بدانیم. علاوه بر این در این مطلب از مجله خبرنگاران، از چند و چون ساخت دریم کچر به شما خواهیم گفت تا به راحتی خانه و اتاق خوابتان را تزیین کنید یا یک گردنبند خاص برای خودتان درست کنید.

دریم کچر چیست و چگونه یک دریم کچر بسازیم؟

دریم کچر چیست؟

انسان شیفته رویا و تماشای اتفاقات شیرین در زمان خواب است. اتفاقاتی که از آینده می گویند و تصاویر روشن و شادی را در ذهن خلق می نمایند. این شیفتگی در حدی است که بسیاری به دنبال تعبیر خواب خود هستند؛ البته به شرطی که به محض بیدار شدن آن را فراموش ننمایند!

دریم کچر یک اکسسوری ساده تزیینی برای تأثیر روی خواب است و طبق اعتقادات گروهی از مردمان بومی آمریکا، مانند یک فیلتر، کابوس را از خواب شما جدا می نماید و به رویای شیرین اجازه ورود به ذهن می دهد. در واقع این وسیله یک شکارچی رویا است و برای یک خواب شیرین طراحی شده است. این اکسسوری زیبا از یک حلقه ساخته شده است و جنس این حلقه در گذشته معمولا از چوب بید بوده است. هر نقطه از محیط این دایره چوبی به نقطه ای دیگر با چند تار نخ متصل شده است و هندسه این نخ ها و گره های آن ها، شما را به یاد تار عنکبوت خواهد انداخت. زیبایی این حلقه با ریسه هایی از اشیای مقدس در فرهنگ سرخپوستی همچون پرهای درشت پرنده و مهره های رنگارنگ کامل می گردد.

  • 5 نکته برای چیدمان اتاق خواب بر اساس فنگ شویی

تاریخچه دریم کچر

احتمالا بعد از شنیدن عبارت تأثیر روی خواب تصاویر فیلم تلقین ساخته کریستوفر نولان در ذهنتان نقش می بندد. اما جالب است بدانید که تأثیر بر خواب، تنها یک تخیل سینمایی نیست و ریشه های فرهنگی دارد.

در فرهنگ سرخ پوستان اجیبوایی آمریکا، عده ای به دنبال تأثیر بر نوع رویای خود در خواب بوده اند. این اقوام که از آن ها با عنوان هندی های آمریکایی نیز یاد می گردد، به فرهنگ ها و باورهای خاص بومی خود، بسیار پایبند هستند. در فرهنگ این قوم، افسانه ای با عنوان زن عنکبوتی وجود دارد که اگر در هنگام خواب دریم کچر را در بالای سر آویزان نمایند، این زن از آن ها به خصوص از بچه ها در مقابل کابوس مراقبت می نماید.

طبق این افسانه، زن عنکبوتی به مادران و مادرعظیمان قبیله الهام نموده است که با ساخت دریم کچر، از فرزندان خود مراقبت نمایند. بنابراین ساخت دریم کچر در قبایل سرخپوست آمریکایی، یک سنت اصیل است و مادران و مادرعظیمان قبایل، برای محافظت از بچه ها در مقابل افکار بد و کابوس های شبانه، آن را با یاری حلقه هایی از چوب بید، تارهای نخ، مهره، پرهای عقاب و جغد و مهره می ساختند و از گهواره آن ها آویزان می کردند. جالب است بدانید برای پسران از پر عقاب و برای دختران از پر جغد استفاده می شده است. پر عقاب نشانی از قدرت و پر جغد نشانی از دانایی بوده است. ساخت دریم کچر یا کابوس گیر با گذشت زمان از قبابل سرخپوست به دیگر فرهنگ های آمریکا نیز سرایت نموده و امروزه این اکسسوری ساده و زیبا، به عنوان زیورآلات و همچنین وسیله ای برای تزیین خانه استفاده می گردد.

کابوس گیر در افسانه زن عنکبوتی چگونه عمل می نماید؟

رویاهای خوب یا بد می آیند و می فرایند، اما طبق فرهنگ قبایل سرخپوستان آمریکایی، با دریم کچر شرایط کمی متفاوت است. این اکسسوری در واقع یک کابوس گیر است و مانند یک صافی عمل می نماید. بنا به باوری قدیمی، تمام کابوس های مخرب درون تار عنکبوتی حلقه چوبی، محبوس می شوند و رویاهای شیرین به وسیله ریسه های پر و مهره، رها می شوند و اجازه ورود به ذهن پیدا می نمایند. کابوس های سیاه به دام افتاده در شبکه های تار عنکبوتی، با رسیدن صبح و تابش نور خورشید، از بین می فرایند. طبق یک باور دیگر، کابوس های به دام افتاده در حلقه، به وسیله نزدیک ترین دریچه یا پنجره، از خانه خارج می شوند و رویاهای شیرین در حلقه باقی می مانند و این رویاها در نهایت با یاری ریسه ها به ذهن فرد منتقل می شوند.

به همین دلیل گفته می گردد، اگر بالای سر کودکی که خوابیده است، دریم کچر آویزان گردد، کابوس به سراغ او نخواهد آمد و در عوض رویاهای شیرین سوار بر ریسه های پر و مهره می شوند، آن ها را به حرکت در می آورند و در نهایت وارد خواب کودک می شوند.

کاربرد دریم کچر در دنیای امروز

استفاده از دریم کچر، به عنوان یک سنت قدیمی، همچنان در میان سرخپوستان و بومیان آمریکایی رواج دارد و در فرهنگ های دیگر نیز رایج شده است. این اکسسوری جذاب، امروزه از زیورآلات محبوب و وسایل تزیینی خانه، در میان افراد به خصوص قشر جوان است و منبعی برای جذب انرژی مثبت و دفع فرکانس های مخرب و منفی محسوب می گردد. علاوه بر گردنبند، از این اکسسوری در اندازه های کوچک به عنوان گوشواره نیز استفاده می گردد و گوشواره ها در کنار گردن آویز، به ست جذابی از زیورآلات تبدیل خواهد شد. طرح تتوی دریم کچر نیز در بین اشخاصی که شیفته خالکوبی یا همان تتو به روی پوست هستند، بسیار محبوب شده است. برای طرح تتو می توانید از شمایل این اکسسوری الهام بگیرید و کمی خلاقیت را چاشنی آن کنید.

چطور یک دریم کچر بسازیم؟

بعد از آشنایی با تاریخچه کابوس گیر، وقت آن رسیده که با نحوه ساخت آن هم آشنا شوید و زیباترین نوع آن را برای خودتان در خانه بسازید.

1. حلقه را به اندازه دلخواهتان تهیه کنید

برای ساخت کابوس گیر اول از همه احتیاج به یک حلقه دارید و جنس آن می تواند فلزی یا چوبی باشد. اندازه حلقه بسته به نوع استفاده شما از کابوس گیر دارد؛ اگر به عنوان گردنبند می خواهید بهره ببرید، سراغ سایز کوچک بروید و در غیر این صورت از یک حلقه عظیم بهره ببرید. مقداری روبان، نخ محکم، پر، مهره ها یا سنگ های تزیینی دیگر وسایلی هستند که برای ساخت این اکسسوری احتیاج دارید. در ابتدا باید این حلقه را با یاری چسب و کنف یا روبان خوب بپوشانید. برای پوشاندن حلقه می توانید از نوارهای چرمی نیز بهره ببرید.

2. تار عنکبوت ببافید

حالا نوبت به بازی نخ و گره درون حلقه می رسد تا یک تار عنکبوت با نظم هندسی زیبا خلق کنید. این کار را با یک گره در یک نقطه از حلقه آغاز کنید. سپس نخ را در فاصله های مساوی و به صورت متوالی به حلقه گره بزنید و حتما دقت کنید که نخ میان دو گره متوالی، کاملا محکم و کشیده باشد و شل به نظر نرسد.

بعد از تمام شدن دور اول، برای بافت دور بعدی، باید نخ را به نقطه وسط تکه های نخ میان دو گره متوالی از دور اول، گره بزنید و این کار را تا رسیدن به نقطه اول تکرار کنید. این روش در دورهای بعدی نیز تکرار می گردد تا در نهایت به وسط حلقه برسید و دیگر فاصله اضلاع از همدیگر به حدی کم باشد که به یک حفره بسیار کوچک تبدیل گردد. از انتهای نخ باقی مانده در وسط این حلقه، می توانید یک مهره تزیینی رد کنید تا دریم کچر شما زیباتر گردد. اکنون شما با یاری نخ و حلقه یک شکل هندسی منظم، شبیه یک تار عنکبوت ساخته اید.

3. ریسه هایی از پر و مهره خلق کنید

بعد از کامل شدن حلقه، نوبت تزئین آن با ریسه هایی از مهره و پر است. جنس ریسه می تواند از روبان یا نخ محکم ابریشمی باشد. مهره های سنگی موردنظرتان را از درون نخ یا روبان رد کنید و در انتهای هر کدام یک گره بزنید. در نهایت چند پر رنگارنگ را کنار هم دسته کنید و انتهای آن را با یک نخ گره بزنید. سر گره خورده دسته پر را به انتهای نخ با یاری گره یا چسب وصل کنید.

4. قسمت آویز را از قلم نیاندازید

برای کامل شدن گردنبندتان، یک تکه روبان یا نوار چرمی را به اندازه ی دلخواهتان ببرید و دوسر آن را کنار هم قرار دهید. دو سر این روبان را به بالای حلقه کابوس گیر به شکل قلاب گره بزنید. اگر قصد دارید که از این اکسسوری برای تزیین خانه بهره ببرید، با یاری روبان یک حلقه به اندازه دلخواه درست کنید و بالای حلقه کابوس گیر گره بزنید تا بتوانید آن را آویزان کنید. اگر قصد دارید که از چند کابوس گیر در کنار هم بهره ببرید، می توانید حلقه های آویز این اکسسوری ها را از یک شاخه خشکیده درخت رد کنید و این شاخه را به نقطه مورد نظرتان آویزان کنید. این ترکیب برای تزیین خانه فوق العاده خواهد بود.

در آخر

برای زیبایی استایل شخصی یا تغییر حال وهوای دکوراسیون خانه، می توانید از طرح های متنوع دریم کچر بهره ببرید. اکنون که تاریخچه این اکسسوری را می دانید، بدون شک استفاده از آن برایتان جذاب تر خواهد بود. ترکیب حلقه هندسه وار و پرهای درشت پرندگان، یک تزئین اتفاقی نیست و باورهای بومی، زیبایی این ترکیب را دوچندان می نماید. با یاری روش گفته شده، دریم کچر مورد نظر خودتان را بسازید و همواره منحصربه فرد باشید.

منبع: wonderopolis

منبع: دیجی استایل
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 817

به "دریم کچر چیست و چگونه یک دریم کچر بسازیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریم کچر چیست و چگونه یک دریم کچر بسازیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید