محموله عجیب کپسول دراگون در سفر به فضا

به گزارش مجله گیلاسفا، ایسنا نوشت: شرکت اسپیس ایکس در یک ماموریت نو برای ناسا، کپسول دراگون را همراه با میوه ها و پنیرهای گوناگون به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب کرد.

محموله عجیب کپسول دراگون در سفر به فضا

یک کپسول دراگون(Dragon) دیگر در راه ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) است. شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) بیست و هفتمین ماموریت قراردادی خود برای ناسا را در روز سه شنبه 14 مارس پرتاب کرد و یک کپسول رباتیک دراگون را در ساعت 8:30 شب به وقت منطقه زمانی شرقی(4 بامداد چهارشنبه)، از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال(CCSFS) در فلوریدا به آسمان فرستاد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دراگون فردا(پنجشنبه 16 مارس) ساعت 7:52 صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(15:22 به وقت تهران) به ایستگاه فضایی بین المللی می رسد.

ماموریت تازه پرتاب شده موسوم به CRS-27، سومین ماموریت برای این کپسول ویژه دراگون و هفتمین ماموریت برای مرحله نخست موشک فالکون9(Falcon 9) بود که آن را به مدار برد.

این تقویت نماینده که احتمالا دوباره پرواز خواهد نمود، حدود هفت دقیقه و 45 ثانیه پس از پرتاب، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس فرود آمد.

این فرود برای شرکت اسپیس ایکس و به طور کلی برای پروازهای فضایی، یک فرود تاریخ ساز بود.

زاخاری لوپن(Zachary Luppen)، مهندس اسپیس ایکس در جریان پخش اینترنتی ماموریت CRS-27 گفت: در صنعتی که از لحاظ تاریخی تحت سلطه مردان بوده است، عملیات امروز کاملا به وسیله زنان مدیریت می گردد. در واقع، ما معتقدیم که این نخستین نمونه از خدمه کاملا زنانه برای هر نوع عملیاتی از این دست است و اگر نخستین نباشد، پس ما در شرکت بزرگی هستیم.

دراگون در ماموریت CRS-27، تجهیزات پیاده روی فضایی، سخت افزار وسایل نقلیه و بعلاوه حدود 60 آزمایش علمی تازه را حمل می نماید.

در میان تجهیزات علمی، دو آزمایش نهایی برای فناوری موسوم به تراشه های بافت در فضا(Tissue Chips in Space) وجود دارند که به وسیله مؤسسه ملی بهداشت آمریکا(NIH) و آزمایشگاه ملی ایستگاه فضایی بین المللی(ISS National Lab) اجرا می شوند.

مقامات ناسا در به روزرسانی نهم مارس نوشتند: هر دو آزمایش که Cardinal Heart 2.0 و Engineered Heart Tissues-2 نام دارند، شامل دستگاه های کوچک حاوی سلول های زنده هستند که عملکرد بافت ها و اندام های انسان را تقلید می نمایند تا توسعه درمان های اختلال عملکرد قلب را پیش ببرند.

محموله علمی دیگری که در ماموریت CRS-27 حمل می گردد، HUNCH Ball Clamp Monopod نام دارد که به وسیله دانش آموزان دبیرستانی منطقه هیوستون ساخته شده است. مقامات ناسا گفتند که این فناوری می تواند فیلمبرداری در فضا را آسان تر کند.

کپسول دراگون علاوه بر این تجهیزات، غذا نیز حمل می نماید؛ از جمله بعضی از خوراکی های تازه برای فضانوردانی که عادت به خوردن غذاهای نگهداری شده در جعبه یا کیسه دارند.

فیل دمپسی(Phil Dempsey)، مدیر یکپارچه سازی برنامه ایستگاه فضایی بین المللی ناسا، طی یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از پرتاب در روز 13 مارس گفت: خدمه مقداری میوه تازه و پنیر یخچالی درخواست کردند. بنابراین در کپسول دراگون، سیب، زغال اخته، گریپ فروت، پرتقال، گوجه فرنگی گیلاسی و بعلاوه چند پنیر متفاوت وجود دارد.

کپسول دراگون روز 16 مارس به یکی از همتایان خود در ایستگاه فضایی بین المللی خواهد پیوست. این همتا، کپسول دراگون موسوم به اندور(Endeavour) است که در سوم مارس به آزمایشگاه مداری رسید و چهار فضانورد ماموریت کرو-6(Crew-6) اسپیس ایکس برای ناسا را تحویل داد. روز 11 مارس، چهار فضانورد ماموریت کرو-5(Crew-5) اسپیس ایکس نیز ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کردند و با کپسول دراگون موسوم به اندورنس(Endurance) به سمت زمین حرکت کردند.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 اسفند 1401 بروزرسانی: 24 اسفند 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1398

به "محموله عجیب کپسول دراگون در سفر به فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محموله عجیب کپسول دراگون در سفر به فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید