پایگاه جهانی بیابان لوت نورپردازی شد

به گزارش مجله گیلاسفا، نورپردازی و سیستم روشنایی در پایگاه جهانی بیابان لوت از محل اعتبارات ملی اجرا شد.

پایگاه جهانی بیابان لوت نورپردازی شد

زهرا رضایی ملکوتی مدیر پایگاه دنیای بیابان لوت استان خراسان جنوبی گفت:

عملیات بازسازیی پایگاه دنیای بیابان لوت شامل تکمیل بازسازی فضاهای داخلی، تکمیل بازسازی نماهای بیرونی، بامسازی، محوطه سازی و سنگ فرش کوچه ورودی پایگاه، تکمیل جداره سازی نماهای کوچه ورودی پایگاه، تکمیل سرویس بهداشتی می گردد که سال گذشته از محل اعتبارات ملی در پایگاه میراث دنیای بیابان لوت و روستای دهسلم انجام گرفت.

سال جاری نیز اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی پایگاه در دستور کار قرار داده شده بود که هم اکنون تمام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد به منظور بهسازی پایگاه دنیای بیابان لوت با برنامه هایی که اجرا شده یا در دست اقدام است، این مکان برای بازدیدکنندگان آماده گردد.

کویر لوت در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان واقع شده است این کویر با مساحت تقریبی 175 هزار کیلومترمربع به سه بخش جغرافیایی لوت شمالی، لوت مرکزی که کلوت ها و تپه های ماسه ای در آن قرار گرفته است و لوت جنوبی که غنی ترین پوشش گیاهی این بیابان را دارد، تقسیم می گردد. این بیابان تاریخی نخستین اثر طبیعی ایران است که به شماره 1505 در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است.

پیشینه تمدنی بیش از پنج هزار سال در حاشیه بیابان لوت و کشف حدود سه هزار اثر تاریخی از این منطقه در نوع خود بی نظیر است، درفش 5 هزارساله شهداد، که قدیمی ترین درفش دنیا است از جمله این یافته ها است.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 1 فروردین 1401 بروزرسانی: 1 فروردین 1401 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1174

به "پایگاه جهانی بیابان لوت نورپردازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه جهانی بیابان لوت نورپردازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید