چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر

به گزارش مجله گیلاسفا، همه افرادی که با کامپیوتر کار می نمایند، باید پس از مدتی به نقطه ای دور نگاه نمایند تا چشمان شان دچار خستگی نگردد. ضمناًً جهت انجام کار با کامپیوتر ، وجود نور کافی لازم و لازم است و استفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث خستگی و تحریک چشم شده و ممکن است باعث سردرد گردد. جهت جلوگیری از عوارض بالا باید صفحه کلید و سطح کار متحرک قابل تنظیم باشد و حرکات دست در محدوده طبیعی باشد یعنی مچ دست ها صاف بوده و دست به طرف داخل و خارج خم نباشد.

چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر

چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر

نکات بهداشتی در کار با کامپیوتر

همه افرادی که با کامپیوتر کار می نمایند، باید پس از مدتی به نقطه ای دور نگاه نمایند تا چشمان شان دچار خستگی نگردد. ضمناًً جهت انجام کار با کامپیوتر ، وجود نور کافی لازم و لازم است و استفاده طولانی مدت از کامپیوتر باعث خستگی و تحریک چشم شده و ممکن است باعث سردرد گردد. جهت جلوگیری از عوارض بالا باید صفحه کلید و سطح کار متحرک قابل تنظیم باشد و حرکات دست در محدوده طبیعی باشد یعنی مچ دست ها صاف بوده و دست به طرف داخل و خارج خم نباشد.

وقتی می خواهیم از روی صفحه ای تایپ کنیم ، باید آن صفحه در ارتفاع مانیتور و درست کنار آن باشد تا با حرکات کمتری بتوان هر دو را در میدان دید داشته باشیم. کاربر باید در خانه و محل کار ، ورزش ها و نرمش های لازم را انجام دهد. فشارهای روانی هم در بروز دردهای اسکلتی سهم بسزایی دارند. کاربر نباید به طور مستمر پشت دستگاه بنشیند و باید هر چند مدت یک بار قدم بزند و به دور دست نگاه کند. از زیرپایی حتما ً بهره ببرید. در صفحه کلیدهای پیشرفته، جایی برای تکیه و استراحت مچ دست دارند که بسیار مفید می باشند. صفحه کلید را کمی به طرف جلو مایل کنید، از میز و جایگاه با لبه نرم و قابل اتکا بهره ببرید.

به نظر می رسد با فراگیرتر شدن به کارگیری کامپیوتر در محل های کار و حتی خانه ها، تعداد کسانی که از مسائل چشمی و بینایی (CVS) یا به عبارتی Computer Vision Syndrome) رنج می برند رو به افزایش می باشد.

مهم ترین علایم CVS عبارتند از: خستگی چشم ، خشکی چشم، سوزش، اشک ریزش و تاری دید. بعلاوه ممکن است سبب درد در گردن و شانه ها هم گردد. به طور کلی می توان گفت CVS مجموعه ای از علایم چشمی و بینایی است که بر اثر کار با کامپیوتر ایجاد می شوند. تقریباً ¾ کسانی که زیاد با کامپیوتر کار می نمایند، گرفتار این علایم هستند. چشم انسان حروف چاپی را بهتر از حروف نمایش داده شده بر روی مانیتور می بیند. دلیل این امر این است که حرف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید زمینه داشته و لبه های آنها واضح تر است، حال آن که در خصوص صفحه مانیتور چنین نیست و لبه ها به وضوح حروف چاپی نیستند. یکی از مهمترین دلایل خشکی و سوزش چشم هنگام کار با کامپیوتر، کاهش اندازه پلک زدن است. این مساله به همراه خیره شدن به صفحه مانیتور و تمرکز روی موضوع کار سبب می گردد تا پلک ها مدت بیشتری باز بمانند و در نتیجه اشک روی سطح چشم سریع تر تبخیر می گردد. با رعایت توصیه های دهگانه زیر می توان تا حد بسیار زیادی از آسیب های چشمی جلوگیری کرد.

1. سعی کنید به طور ارادی پلک بزنید

این کار سبب می گردد سطح چشم شما با اشک آغشته شده و خشک نگردد. در صورتی که مشکل شما شدید باشد، می توانید از قطره های اشک مصنوعی بهره ببرید.

2. مرکز مانیتور باید حدود 10 تا 20 سانتی متر پایین تر چشمان شما باشد

این شرایط علاوه بر این که باعث می گردد پلک ها پایین تر قرار گیرند و سطح کمتری از چشم در معرض هوا باشد. از خستگی گردن و شانه ها هم می کاهد. در این موارد هم باید مانیتور را در ارتفاع مناسب قرار داد و هم ارتفاع جایگاه را نسبت به میز کار تنظیم کرد، به طوری که ساعد شما هنگام کار با Keyboard موازی با سطح زمین باشد.

3. مانیتور خود را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد

هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید پرده ها را بکشید و روشنایی اتاق را هم به نصف شرایط معمولی کاهش دهید.

4. به چشمان خود استراحت دهید

سعی کنید هر 5 تا 10 دقیقه چشم خود را از مانیتور برداشته و به مدت 5 تا 10 ثانیه به نقطه ای دور نگاه کنید. این کار سبب استراحت عضلات چشم می گردد. بعلاوه به شما وقت می دهد پلک بزنید و سطح چشم شما مرطوب گردد.

5. اگر مجبورید که متناوباً به یک صفحه نوشته و مانیتور نگاه کنید (خصوصاً در خصوص تایپیست ها)

ممکن است چشم شما خسته گردد زیرا باید تطابق خود را تغییر دهید. برای جلوگیری از این مساله سعی کنید صفحه نوشته شده را در حداقل فاصله و هم سطح با مانیتور قرار دهید. برای این کار می توانید از copyholder بهره ببرید.

6. فاصله مانیتور با چشمان شما باید 50 تا 60 سانتی متر باشد.

7. روشنایی مانیتور خود را تنظیم کنید

اندازه روشنایی مانیتور باید با روشنایی اتاق هماهنگی داشته باشد. یک روش برای تنظیم روشنایی مانیتور این است که به یک صفحه وب با زمینه سفید (مثل این صفحه) نگاه کنید. اگر سفیدی صفحه برای شما مثل یک منبع نور می باشد، روشنایی مانیتور زیاد است و باید آن را کم کنید. در مقابل اگر صفحه کمی خاکستری به نظر می رسد، روشنایی را زیاد کنید.

8. مشخصات دیگر مانیتور خود را تنظیم کنید

کیفیت نمایش تصاویر بر روی مانیتور به سه عامل بستگی دارد: Refresh Rate , Resolution , Refresh Rate , Dote Pitch نشان دهنده فرکانس تجدید تصویر روی مانیتور است. فرکانس پایین می تواند برای چشم خسته نماینده باشد و فرکانس های خیلی پایین سبب پرش تصویر می شوند. برترین Refresh Rate حدود 70 هرتز یا بیشتر است. Resolution یا وضوح تصویر که به Refresh Rate هم بستگی دارد به تراکم پیکسل های تصویر روی مانیتور گفته می گردد. هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، جزییات بیشتری از تصویر دیده می گردد. به طور کلی هر چه Resolution بیشتر باشد بهتر است ولی باید به Refresh Rate هم توجه داشت. گاهی Resolution بالا Refresh Rate پایین دارند. بنابراین باید شرایطی را انتخاب کرد که هر دو بیشترین تعداد را داشته باشند.

Dot pitch بر sharpness تصویر موثر است و هر چه عدد آن کمتر باشد، تصویر sharp تر است. بیشتر مانیتورها dot pitch بین 0/25 تا 0/28 میلی متر دارند. 0/28 میلی متر یا کمتر عدد مطلوب است. Refresh Rate و Resolution را در ویندوز می توانید در Display Propertise تنظیم کنید ولی Dote pitch قابل تنظیم نیست.

9. اگر علی رغم رعایت توصیه های گفته شده باز هم دچار علایم هستید

می توانید از عینک های مخصوص بهره ببرید زیرا گاهی مشکل در دید میانه است. ما به طور معمول کمتر از دید میانه استفاده می کنیم زیرا بیشتر اوقات یا اشیای دور را نگاه می کنیم یا اشیای نزدیک. ولی مانیتور کامپیوتر دقیقاً در فاصله ای از چشم قرار می گیرد که مربوط به دید میانه است. برای دریافت عینک مناسب کامپیوتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

10. هنگام کار با کامپیوتر سعی کنید گردن خود را راست نگه داشته و شانه را عقب بدهید

قوز کردن هنگام کار طولانی با کامپیوتر سبب دردهای گردن و شانه ها می گردد. کاملاً پشت خود را به جایگاه بچسبانید. بعلاوه ارتفاع جایگاه خود را طوری تنظیم کنید که کف پاها روی زمین قرار داشته و زانوی شما در زاویه 90 درجه قرار داشته باشد. Keyboard و Mouse باید پایین تر از آرنج و نزدیک دستان شما قرار داشته باشد.

منبع: راه موفقیت - شماره 25

منبع: راسخون
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1001

به "چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم شما مهمتر است یا کامپیوتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید