5 کاری که پزشکان از شما می خواهند هنگام مواجهه با گرمای شدید انجام دهید

به گزارش مجله گیلاسفا، فراتر از احتیاج آشکار به ماندن در خانه اگر بتوانید و تا آنجا که ممکن است به خوبی هیدراته بمانید چه کار دیگری می توانید برای محافظت از خود و خانواده تان در مواجهه با افزایش شدید دما انجام دهید؟

5 کاری که پزشکان از شما می خواهند هنگام مواجهه با گرمای شدید انجام دهید

به گزارش خبرنگاران به نقل از فاکس نیوز؛ در ادامه به پنج نکته اشاره می کنیم که بیشتر پزشکان می خواهند در روبروه با دمای بالا مدنظر قرار دهید:

1- ابتدا شاخص گرما را در منطقه خود بدانید

شاخص گرما ترکیبی از گرما و رطوبت است که مشخص می کند تا چه میزان می توانید به طور موثر عرق کنید. عرق سیستم آبپاش بدن است پوست شما را خنک می کند و در نتیجه از گرم شدن بیش از حد بدن تان جلوگیری می کند. هرچه رطوبت بیش تر باشد، بدن شما برای تبخیر عرق به هوای آغشته به مولکول های آب مشکل بیش تری دارد که در توانایی تان برای خنک کردن اختلال ایجاد می کند.

شاخص گرما همان چیزی است که دما در بدن احساس می کند و شاخص گرمایی بیش از 26 درجه سانتی گراد می تواند منجر به بیماری های مرتبط با گرما گردد.

2- مهم است بدانیم باید به چه علائمی توجه کنیم

بعضی از علائم هشدار دهنده را می توان به راحتی نادیده گرفت. مراقب گرفتگی عضلات و در پی آن گرمازدگی باشید جایی که شروع به احساس خستگی و بیحالی می کنید و تعریق مجددتان شروع می گردد. ممکن است تشنه و دچار سرگیجه شوید و حالت تهوع و سردرد داشته باشید. اگر نمی توانید به داخل خانه بروید یا مکانی دارای سایه را پیدا کنید این زمانی برای رفتن به یک مکان خنک است. سپس هیدراته شوید تا بتوانید محلول های مایع و الکترولیت را جایگزین عرق کنید.

3- یاد بگیرید مراقب علائم گرمازدگی در دیگران باشید

گرمازدگی زمانی رخ می دهد که بدن فرد بیش از 40 درجه سانتی گراد گرم می گردد و تعریق متوقف شده و پوست گرم و خشک شده و جریان خون به اندام های حیاتی را حفظ نموده و در عین حال شرایط اضطراری را سرعت می بخشد.

بدن در حال خاموش شدن است، زیرا فرد قربانی گرما دچار سردرگمی می گردد و حتی ممکن است اصطلاحا خاموش گردد، زیرا ضربان قلب اش افزایش یافته و فشار خون در بدن اش کاهش می یابد و بدن قادر به خنک شدن نیست. مهم است که به خاطر داشته باشید اگر با فردی روبرو شدید که گیج شده و پاسخ نمی دهد و احساس گرما می کند باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

پرسنل اورژانسی که به محل وقوع حادثه می رسند قربانی گرمازدگی را در آب خنک غوطه ور نموده یا در صورت وجود یخ روی او قرار می دهند و بدن را در سریع ترین زمان ممکن خنک نموده و از آبرسانی داخل وریدی استفاده می نمایند و فرد را به یک مرکز اورژانس انتقال می دهند. پیش از آن که پرسنل اورژانسی از راه برسند شما می توانید فرد گرمازده را به مکانی دارای سایه است برده و او را با آب خنک کنید.

4- اگر فردی هستید که با یک بیماری مزمن زندگی می کنید باید در روبروه با گرمای شدید احتیاط کنید

این امر به خصوص در صورتی که به فشار خون مبتلا هستید و دارو های ادرارآور مصرف می کنید یا اگر دیابت دارید یا در خارج از منزل کار می کنید اهمیت بیش تری دارد، زیرا در آن صورت بیش تر در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی قرار خواهید داشت.

در حالی که چاق بودن در شرایط سرد به علت ایجاد عایق بیش تر برای بدن یک مزیت محسوب می گردد بالعکس در شرایط گرما مانع از دست دادن گرما شده و افراد چاق را مستعد استرس گرمایی می سازد. هم چنین بهتر است در صورت امکان در گرما تنها نباشید تا کسی بتواند شما را تحت نظر داشته و نسبت به شرایط تان مطلع باشد.

5-مراقب عزیزان تان در خودرو باشید و آنان را تنها نگذارید

آیا می دانستید که دما در یک خودروی داغ تنها ظرف مدت ده دقیقه می تواند 20 درجه سانتی گراد افزایش یابد بدین خاطر است که باید مراقب پدربزرگ و مادربزرگ ها و یا بچه ها باشید و مطمئن شوید آنان در محیطی خنک در طول گرمای شدید تابستان قرار دارند. از تنها گذاشتن آنان در خودرو خودداری نمایید.

منبع: فرارو
انتشار: 14 مرداد 1402 بروزرسانی: 14 مرداد 1402 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 1454

به "5 کاری که پزشکان از شما می خواهند هنگام مواجهه با گرمای شدید انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کاری که پزشکان از شما می خواهند هنگام مواجهه با گرمای شدید انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید