رونمایی از کتاب غزل معاصر پارسی در شیراز

به گزارش مجله گیلاسفا، خبرنگاران/فارس کتاب غزل معاصر پارسی که به تلاش محمدحسن شهریاری، گردآوری و تدوین و منتشر شد طی مراسمی در خانه شاعران شیراز، رونمایی شد.

رونمایی از کتاب غزل معاصر پارسی در شیراز

کتاب غزل معاصر پارسی، حاوی یک مجموعه شعر است که به تلاش محمدحسن شهرکمک، گردآوری و منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب که به قلم دکتر محمدرضا خالصی به نگارش درآمده، پیرامون ادبیات به اسم یک مفهوم عام، به تفصیل سخن رانده شده است.

این نویسنده و پژوهشگر، در بخشی از مقدمه کتاب غزل معاصر پارسی آورده است؛ ادبیات (Literature) به اسم یک موضوع گوهری دارد که ذاتِ ادبیات یا آخشیجِ اصلی ادبیات شمرده می گردد که آن را ادبیّت (Literariness) می نامیم.

آفرینش این گوهر در فرآیندی آگاهانه و خلاق شکل می گیرد به همین علت ادبیات را یک پدیده می دانیم و ادبیّت را ماده سازنده این پدیده می شماریم. ادبیّت دارای سرشتی پیچیده است که از فکر خلاق هنرمند در قالب یک متن ادبی به پدیده ای ملموس تبدیل می گردد از همین رو ادبیّت یک فرآیندِ کاملاً فکری محسوب می گردد، در فرآیند فکری ما با دو نوع تفکر روبروایم نخست تفکر تصویری و دیگر تفکر مفهومی است.

در آفرینش ادبیات، تفکر تصویری است که بر تفکر مفهومی غلبه می یابد و دامنه این چیرگی هم به سیاق و روش سخن بستگی دارد به طور مثال در داستان تفکر تصویری کمتر از شعر جلوه می کند و رُخ می کند و در شعر ، بیشتر، چرا که شعر با احساس و تصویر سروکار دارد.

تفکرِ مفهومی بیانگر فکر پیچیده انسان از جنبه انتزاعی است. در تفکر مفهومی آدمی با کمک نشانه ها و نمادها و بر اساس منطقِ استدلالی گسترده ترین و پیچیده ترین عملیاتِ فکری را انجام می دهد.

خالصی در ادامه به تفصیل پیرامون ویژگی های ادبیات و شعر و اهمیت آن درارتباطات انسانی، سخن به میان آورده و شرح داده است.

کتاب غزل معاصر پارسی حاوی اشعاری برگزیده از غزلسرایان و شاعران معاصر سراسر کشور است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 981

به "رونمایی از کتاب غزل معاصر پارسی در شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از کتاب غزل معاصر پارسی در شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید