ریفلاکس و عوامل بروز آن

به گزارش مجله گیلاسفا، احساس ترش کردن و سنگینی معده، احساسی است که دست کم برای یک بار هم که شده، همه مان تجربه اش را نموده ایم اما اگر ترش کردن مدام تکرار گردد، اختلالی به نام ریفلاکس، خود را نشان می دهد؛ اختلالی که این روزها رو به افزایش است و تحقیقات نشان می دهد که 20 درصد تهرانی ها را مبتلا نموده است.

ریفلاکس و عوامل بروز آن

ریفلاکس و عوامل بروز آن

نویسنده:مهدیه آقازمانی

تبادل نظر با آقای دکتر رضا ملک زاده*

احساس ترش کردن و سنگینی معده، احساسی است که دست کم برای یک بار هم که شده، همه مان تجربه اش را نموده ایم اما اگر ترش کردن مدام تکرار گردد، اختلالی به نام ریفلاکس، خود را نشان می دهد؛ اختلالی که این روزها رو به افزایش است و تحقیقات نشان می دهد که 20 درصد تهرانی ها را مبتلا نموده است.

60 درصد ایرانی ها هم اضافه وزن دارند و پزشکان، اضافه وزن را یکی از مهم ترین عوامل بروز ریفلاکس می دانند. دکتر رضا ملک زاده، فوق تخصص بیماری های گوارشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این مشکل و علل به وجود آمدنش شرح می دهد.

آقای دکتر! احساس ترش کردن و سوزش سردل چقدر شیوع دارد؟

تحقیقات متعددی درباره این مشکل که در طب به آن ریفلاکس می گویند، صورت گرفته و نتایج این تحقیقات نشان می دهند که ریفلاکس، شیوع وسیعی پیدا نموده است؛ به گونه ای که 20 درصد تهرانی ها ریفلاکس دارند. اگر هر فردی به طور میانه حداقل هفته ای یک بار ترش کند، ریفلاکس دارد و معمولا با علایمی همانند حالت تهوع صبحگاهی، سوزش سر جناغ سینه، احساس ترش کردن، احساس درد گلو، گیر کردن غذا در گلو خود را نشان می دهد و حتی گرفتگی صدا در صبح، گوش درد، گلودرد و سینوزیت هم می تواند به دلیل برگشت اسیدمعده یا همان ریفلاکس باشد.

چه عواملی سبب بروز ریفلاکس می شوند؟

ریفلاکس چند دلیل مهم دارد که به اسم ریسک فاکتورهای احتمالی در بروز آن موثر هستند. یکی از علل آن، چاقی است. در حال حاضر وزن بیش از 60 درصد ایرانی ها بالاتر از حد طبیعی است و 20 درصد مردم هم چاق هستند. این چاقی یکی از عواملی است که باعث افزایش ریفلاکس در کشور ما شده است. دومین دلیل، نوع موادغذایی است که مصرف می گردد. در گذشته موادغذایی ای که مردم مصرف می کردند، بسیار سالم تر و کم حجم تر بود اما در حال حاضر، مصرف غذاهای سرخ نموده و حجیم، جایگزین غذاهای سنتی و سالم سابق شده است. این نوع موادغذایی باعث بروز ریفلاکس می شوند.

آیا می توان گفت مصرف موادغذایی آماده و فست فودها هم در بروز ریفلاکس نقش دارند؟

بله؛ در حال حاضر مصرف موادغذایی بسته بندی شده و آماده افزایش پیدا نموده و به این موادغذایی، مواد افزودنی زیادی می افزایند. این مواد افزودنی معمولا سدیم و نیترات است که در بروز ریفلاکس تاثیر دارد. احتمال ریفلاکس در افرادی که از کودکی عادت به مصرف فست فودها، چیپس، پفک، نوشابه های گازدار و سس کچاپ دارند، در بزرگسالی بیشتر است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ریفلاکس هستند؟

2 گروه بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به ریفلاکس هستند؛ یکی افرادی که پرخور و چاق هستند، به ویژه اگر چاقی شان در نواحی شکم و لگن باشد. دومین گروه، دختران در سنین 17، 18 ساله اند که چاق نیستند ولی عادت به خوردن موادغذایی ترشی مانند لواشک و آلوچه دارند که سبب بیماری ریفلاکس می گردد.

آیا استرس هم می تواند عاملی برای ابتلا به ریفلاکس باشد؟

معمولا آدم هایی که مضطرب هستند و استرس دارند، نشانگان روده تحریک پذیر دارند و بر همین اساس 50 درصد کسانی که ریفلاکس دارند، نشانگان روده تحریک پذیر هم دارند. بنابراین افراد مبتلا به ریفلاکس، نباید حرص و جوش بخورند، باید تمرین نمایند که تحملشان زیاد باشد و آدم های صبوری باشند، چون استرس بر بروز ریفلاکس موثر است.

ریفلاکس قابل درمان است؟

بله. درمان بیماری ریفلاکس همراه رژیم غذایی مناسب موثر خواهد بود. فردی که مبتلا به ریفلاکس است اگر از غذاهای شور، ترش و تند و چرب پرهیز کند و در کنار آن دارو هم مصرف کند، به راحتی درمان می گردد اما اگر فرد مبتلا به ریفلاکس رژیم غذایی را رعایت نکند، ریفلاکس تا آخر عمر با او خواهد بود.

ریفلاکس عمدتا در چه سنی بروز پیدا می نماید؟

ریفلاکس در هر سنی می تواند به وجود بیاید اما اوج آن در سن 17، 18 سالگی است. زمانی که نوجوانان غذاهای ترش و شور و چرب مصرف می نمایند و احتمال ابتلا به ریفلاکس از 40 سالگی به بعد در افرادی که چاق و بی تحرک هستند، بیشتر است.

پی نوشت ها :

* فوق تخصص بیماری های گوارشی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: gilasfa.ir شناسه مطلب: 980

به "ریفلاکس و عوامل بروز آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریفلاکس و عوامل بروز آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید